Dlouho Alfa Romeo hledala svůj prodejní tahák, až ho našla v možná nejméně pravděpodobném modelu. Malé SUV Junior se totiž chytlo až nad očekávání a na prodejích italské automobilky se to podepsalo dvouciferným meziročním procentuálním nárůstem. Přitom auto se ani nevyrábí v Itálii, ostatně kvůli tomu muselo krátce po premiéře změnit jméno z Milano právě na Junior.
Interiér a vnitřní prostor
Že vlastně nejde technicky o čistokrevnou Alfu Romeo, byste nepoznali. Designéři vtiskli autu, které je sourozencem Jeepu Avenger nebo Fiatu 600, vedle kterých se také vyrábí v Polsku, jasně zapamatovatelnou tvář s čelní masku ve tvaru štítu. Tak to mají všechny modely italské značky. Jen registrační značku nemá malé SUV na straně, jako jsme byli u alf zvyklí.
Junior je samozřejmě nejmenším modelem nabídky italského výrobce, od dob kompaktního modelu 147 nic menšího Alfa nenabídla. Na délku má 4173 mm, mezi nápravami 2557 mm a na šířku 1781 mm. Rekordy v prostornosti junior trhat rozhodně nebude, je to auto tak akorát do města pro dva dospělé a třeba dvě děti. Dokazuje to i poměrně slušný zavazadlový prostor objemu 415 litrů, pokud tedy zrovna nezvolíte verzi s pohonem všech kol. Jen vstupní otvor na zadní sedadla by nakonec mohl být širší.
Interiér se snaží, aby co nejvíce připomněl to, v čem Alfy Romeo vždycky vynikaly: v navázanosti na řidiče. Je tu tak třeba kaplička přístrojů se dvěma výraznými tubusy v nichž už ale nejsou analogové přístroje. Junior má totiž vždy před řidičem displej s 10,25palcovou obrazovkou.
Řadu tlačítek pak znalé oko asi pozná z jiných aut Stellantisu, nicméně to není nutně na škodu, protože většinou fungují a jsou tam, kde je podvědomě čekáte. Navíc je v kabině stále jistý esprit Alfy Romeo daný třeba i sportovnějším volantem nebo výdechy klimatizace ve tvaru čtyřlístku. Nebo displejem, který není volně stojící, ale s úhlopříčkou 10,25 palce je zakomponován do palubní desky, třebaže natočený k řidiči. Je tak trochu níže, než byste možná čekali.
Pohony a technika
Co se týče prostoru pod kapotou, je junior plně poplatný tomu, co nabízí Fiat 600 a především Jeep Avenger: na výběr je tak mildhybridní verze Ibrida nebo elektrická Elettrica. Mildhybrid kombinuje s pomocným 21kW elektromotorem vpředu a 48V akumulátorem zážehovou přeplňovanou dvanáctistovku s výkonem 100 kW. Když se k tomu přidá elektromotor, má SUV celkem 107 kW, které na přední kola pomáhá přenést samočinná dvouspojková šestistupňová převodovka. Ručně řazenou převodovku v nabídce nenajdete.
Výhodou mildhybridního pohonu je spotřeba paliva, která je dle metodiky WLTP na úrovni maximálně 5,2 l/100 km. Na některých trzích tak junior platí jen malý poplatek za zvýšené emise. A s akcelerací z 0 na 100 km/h za 8,9 vteřiny nejde ani o žádného loudala.
Stejný motor lze mít i s pohonem všech kol a označením Q4. Mechanice ale odzvonilo, tady čtyřkolku obstarává elektromotor na zadní nápravě s výkonem 21 kW podobně jako má elektromotor vpředu u klasického mildhybridu. Díky voliči jízdních režimů je možné zapnout i trvalý pohon všech kol.
Elektrická verze se nabízí s výkonem 115 nebo 207 kW. Akumulátor má vždy využitelnou kapacitou 51 kWh. Na jedno nabití ujede až 412 kilometrů.
Podle zvolené výbavy (či za příplatek) pak může junior mít klidně Matrix LED světla se stálým dálkovým svícením a vykrýváním protijedoucích aut, parkovací snímače, couvací kameru, adaptivní tempomat nebo navigaci. Tedy prvky, které se při jízdě po městě a přilehlém okolí budou řidičům hodit nejvíce.
Technické údaje Alfa Romeo Junior
Nejlevnější zážehová verze – 1.2 Turbo Hybrid | |
MOTOR, PŘEVODOVKA: | |
Druh a uspořádání motoru | Zážehový mildhybridní přeplňovaný tříválec, pohon předních kol |
Zdvihový objem (cm3) | 1199 |
Největší výkon (kW) při otáčkách (1/min) | 107 při 5500 |
Největší točivý moment (Nm) při otáčkách (1/min) | 230 při 1750 |
Převodovka | samočinná, šestistupňová dvouspojková |
ROZMĚRY: | |
Vnější rozměry (délka/šířka/výška) (mm) | 4173/1781/1539 |
Rozvor (mm) | 2557 |
Zavazadlový prostor (l) | 415/1280 |
HMOTNOSTI: | |
Provozní/užitečná hmotnost (kg) | 1380/410 |
Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu (kg) | 1100/— |
VÝKONY: | |
Největší rychlost (km/h) | 206 |
Zrychlení z 0 na 100 km/h za (s) | 8,9 |
Spotřeba paliva (kombinovaná) (l/100 km) |
4,8-5,2 |
Emise CO2 (g/km) | 109-117 |
CENA: | |
729 000 Kč (včetně DPH) |