9 října, 2025

Subaru Crosstrek

Subaru platí za solitéra, který si vždy hledá svou vlastní cestu. Pohon všech kol, motor typu boxer nebo samočinná převodovka Lineartronic patří mezi několik věcí, která činí japonské modely mezi konkurencí výjimečnými. Základním stavebním kamenem nabídky je spolu s imprezou SUV Crosstrek, kterou odlišuje především větší světlá výška.

Interiér a vnitřní prostor

V první generaci se toto subaru v Evropě ještě jmenovalo XV, od aktuální třetí generace už je to ale Crosstrek i na starém kontinentu. Recept má ale pořád stejný: vzít klasický pětidveřový hatchback Subaru Impreza, přidat nějaké ty plasty, světlou výšku a poladit odpružení s vyšším zdvihem. A poměrně stylové SUV je na světě. Navíc se stále praktickou karoserií, která nutně nevozí metry krychlové vzduchu jen tak, jako se to děje u některých konkurentů z řad sportovně-užitkových vozů.

Kromě pohonu se každé Subaru svým způsobem vymykalo i uspořádáním interiéru. V posledních letech i produkty japonského výrobce ovládly displeje a Crosstrek si tak už v základu vozí 11,6palcovou obrazovku, která je orientovaná na výšku a zasazená je do prostředí s černým klavírním lakem. Potěší, že standardem je bezdrátové připojení Apple CarPlay i Android Auto, navigace se ale dodává jen pro nejvyšší výbavový stupeň. Ačkoliv obrazovka s černým lakem kolem nevypadá zrovna prakticky, pamatovalo Subaru na fyzická tlačítka: hlasitost tak má otočný ovladač, ladění rádia taky a zvyšování či snižování teploty dostalo rovněž vlastní přepínače. A mimochodem, Crosstrek má i klasické analogové přístroje, jen s palubním počítačem mezi nimi.

Je to zkrátka takové staromilské auto, které se pevně řadí do kompaktního segmentu. Na délku má bez pěti milimetrů 4,5 metru, z čehož 2670 mm zabírá rozvor náprav. Japonec je tak větší než taková Škoda Karoq. Co je pro Subaru také typické, prostorem rozmazluje cestující, ale tak trochu na úkor zavazadlového prostoru. Vnitřní prostor dokonce šířkou interiéru i prostorem pro nohy vzadu často strčí do kapsy i o třídu větší auta střední třídy.

Základní objem zavazadlového prostoru 315 litrů lze označit za průměrný. Po sklopení opěradel je k dispozici 1314 litrů.

Pohony a technika

Subaru Crosstrek do Evropy přichází v jedné jediné verzi – s dvoulitrovým elektrifikovaným čtyřválcovým atmosférickým boxerem o výkonu 100 kW. Kvůli stále se zpřísňujícím emisním limitům byl výkon oproti předchůdci snížen o 10 kW. Není ale bez zajímavosti, že i se slabším motorem jede crosstrek oproti modelu XV o 5 km/h rychleji. Nejvyšší rychlost stoupla ze 193 na 198 km/h, což poukazuje na lepší aerodynamiku.

Nepatrně se zlepšil také temperament díky jinému průběhu točivého momentu, častějšímu zapojení elektromotoru při zrychlování a nižší pohotovostní hmotnosti o 30 kg. Rychlost 100 km/h crosstrek pokoří za 10,8 s, zatímco předchozí XV tuto disciplínu zvládlo za 11,3 s.

Subaru i nadále využívá mildhybridní pohon, tedy systém bez možnosti vnějšího dobíjení ze zásuvky. Do Crosstreku tedy čerpáte jen benzin a s elektřinou si hospodaří sám. Když je třeba, může se systém nabíjet spalovacím motorem nebo rekuperací při jízdě. Smyslem e-boxeru je zlepšit ekonomiku provozu, a to zejména ve městě, jako další výhodu lze uvést patrné zlepšení odezvy na přidání plynu v nízkých otáčkách.

Zachováno zůstalo umístění 12,3kW elektromotoru ve skříni převodovky. Nezměnil se ani 118voltový lithium-iontový akumulátor, který i nadále nabízí výkon 13,5 kW a jmenovitou kapacitu 4,8 Ah. I když mildhybridní systém neumožňuje přepnout na čistě elektrický pohon, s plně nabitým akumulátorem lze s lehkou nohou na plynovém pedálu ujet na elektřinu lehce přes jeden kilometr rychlostí do 40 km/h. Podle výrobce lze ujet až 1,6 km.

Elektromotor se do práce zapojuje nejčastěji v městském provozu nebo na krátkou chvíli po přidání plynu. Ve vysokých rychlostech je vůz poháněn pouze spalovacím motorem.

Výrazné úpravy dočkal asistenční systém EyeSight. Ten dostal třetí centrální kameru a sleduje teď mnohem širší prostor před vozem. Zvládá tak sedm nových funkcí. Například předkolizní brzdění, když přijíždí vozidlo z boku nebo když zaznamená chodce na přechodu, autonomní řízení, díky němuž se vůz sám vyhne stojící překážce v provozu, inteligentní omezovač rychlosti, který́ reaguje na dopravní značky, nebo centrování jízdy v pruhu u adaptivního tempomatu. Právě tato funkce je znatelně vylepšena, a tak při jízdě s aktivním udržováním jízdy v pruzích už v zatáčkách na dálnici nekličkuje.

Technické údaje: Subaru Crosstrek

  Nejlevnější zážehová verze – e-Boxer (mild-hybrid)
MOTOR, PŘEVODOVKA:
Druh a uspořádání motoru Zážehový  atmosférický čtyřválec  s protiběžnými písty, trvalý pohon všech  kol
Zdvihový objem (cm3) 1995
Největší výkon (kW) při otáčkách (1/min) 100 při 5600
Největší točivý moment (Nm) při otáčkách (1/min) 182 při 4000
Převodovka s plynule měnitelným převodem, samočinná
ROZMĚRY:
Vnější rozměry (délka/šířka/výška) (mm) 4495/1800/1600
Rozvor (mm) 2670
Zavazadlový prostor (l) 315/1314
HMOTNOSTI:
Provozní/užitečná hmotnost (kg) 1670/430
Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu (kg) 1270/650
VÝKONY:
Největší rychlost (km/h) 198
Zrychlení z 0 na 100 km/h za (s) 10,8
Spotřeba paliva
(kombinovaná) (l/100 km)
7,7
Emise CO2 (g/km) 174
CENA:
  880 000 Kč (včetně DPH)

Galerie 

Přihlásit Registrace
Pamatovat si mě
Ztracené heslo?
Přihlásit Registrace
Potvrzení registrace vám zašleme e-mailem.
Obnova hesla Registrace
Přihlásit