Kia EV3
Kia v posledních letech výrazně zintenzivnila své aktivity v oblasti elektromobility. Po velkých a drahých modelech EV6 a EV9 se rozhodla sestoupit o kategorii níž. S kompaktním SUV EV3 tak konkuruje vozům jako Škoda Elroq, proti nimž bojuje technologiemi známými z dražších elektromobilů korejského výrobce.
Interiér a vnitřní prostor
Kia se s EV3 pustila do trochu neprobádaných vod, protože elektrické niro bylo — i díky příbuznosti s hybridními a plug-in hybridními verzemi — vizuálně podobné klasickým modelům se spalovacím motorem. EV3 však vsadila na odvážný a výrazný hranatý design, který působí neotřele a zajímavě.
Trefila se také do vnějších rozměrů: délka činí 4,3 metru, přičemž rozvor náprav je natažený na 2680 mm. Prostor pro kolena vzadu je mimořádný, a to i v případě, že si dopředu sedne vyšší řidič. Také nad hlavou nebo v oblasti ramen nemají cestující větší problémy. Zavazadlový prostor o objemu 460 až 1251 litrů odpovídá třídnímu standardu; potěší i 25litrový frunk, tedy úložný prostor pod přední kapotou — navzdory poháněné přední nápravě.
Vpředu je interiér plný zajímavých a hravých detailů, například stolek mezi předními sedadly, který v zasunutém stavu působí jako běžná součást loketní opěrky. V interiéru se výrazně sází na recyklované materiály: látky z PET lahví, bioplasty nebo volitelné rohože do zavazadlového prostoru se 40% podílem recyklovaných plastů.
Automobilka sama tvrdí, že je interiér navržen v duchu obytného prostoru. Jeho hlavním prvkem je trojitý panoramatický displej, tvořený dvěma dotykovými obrazovkami o velikosti 12,3 palce (místo analogových ukazatelů a uprostřed palubní desky) a 5,3palcovým segmentovým displejem pro ovládání klimatizace. Ta má však i vlastní fyzické kolébkové přepínače. Kromě toho může být EV3 vybavena i head-up displejem. V interiéru dominují kvalitní plasty; na hodnotné zpracování jsme u Kie už zvyklí.
Pohony a technika
Ačkoliv EV3 stojí na platformě E-GMP jako větší modely EV6 a EV9, jedná se o její zjednodušenou verzi. SUV postrádá 800V architekturu, takže neumí superrychlé nabíjení. Se 400V základem si u DC stojanu musí vystačit s maximem 102, respektive 128 kW — podle velikosti akumulátoru.
Slabší výkon má menší akumulátor s využitelnou kapacitou 58,3 kWh, který vozu uděluje dojezd 436 kilometrů. Mimochodem, u DC stojanu by nabití z 10 na 80 procent kapacity mělo trvat 29 minut.
U většího akumulátoru s kapacitou 81,4 kWh je to pak jen 31 minut, což je dáno vyšším výkonem a relativně slušnou nabíjecí křivkou. Větší akumulátor nabízí dojezd až 605 kilometrů. Pro oba akumulátory je shodné 11kW AC nabíjení, stejně jako 150kW elektromotor. Jelikož jde o jednodušší verzi platformy, poháněna jsou přední kola; pohon všech kol zatím v nabídce nefiguruje.
EV3 lze vybavit funkcemi V2L, V2H a V2G. To znamená, že vůz umí z trakční baterie napájet jiné elektrospotřebiče — stačí k tomu specifický V2L adaptér, který spolu s aktivací této funkce stojí 25 000 Kč. V2H umožňuje napájení domácnosti, zatímco V2G odevzdávání přebytečné energie zpět do sítě. Poslední jmenovaná funkce však není dostupná všude; záleží na poskytovateli energie.
Bezpečnost
V oblasti bezpečnosti sází Kia na volitelný balíček asistentů ADAS, který využívá kombinaci kamer a radarů k detekci nebezpečných situací a pomáhá řidiči při bezpečném řízení a manévrování. Díky tomuto systému získala EV3 plný počet pěti hvězdiček v nárazových testech. Součástí balíčku jsou mimo jiné asistent pro předcházení čelním srážkám, pomocník pro jízdu na dálnici a sledování mrtvého úhlu.
Technické údaje Kia EV3
Nejlevnější elektrická verze – Kia EV3, Air | |
MOTOR, PŘEVODOVKA: | |
Druh a uspořádání motoru | Synchronní elektromotor s permanentními magnety, pohon předních kol |
Největší výkon (kW) | 150 |
Největší točivý moment (Nm) | 283 |
Převodovka | Samočinná |
VÝKONY: | |
Největší rychlost (km/h) | 170 |
Zrychlení z 0 na 100 km/h za (s) | 7,5 |
Spotřeba energie (kombinovaná) (kWh/100 km) |
14,9 |
Nabíjecí výkon AC/DC (kW) | 11/102 |
Kapacita baterie (kWh) | 58,3 |
Dojezd (km) | 436 |
ROZMĚRY: | |
Vnější rozměry (délka/šířka/výška) (mm) | 4300/1850/1560 |
Rozvor (mm) | 2680 |
Zavazadlový prostor (l) | 460/1251+25 |
HMOTNOSTI: | |
Provozní/užitečná hmotnost (kg) | 1725/545 |
Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu (kg) | 500/500 |
CENA: | |
899 980 Kč (včetně DPH) |