9 října, 2025

SEAT Leon Sportstourer

Zatímco před několika lety byl SEAT na výsluní španělské automobilky, dnes je tak trochu upozaděn za výraznější sesterskou značkou CUPRA. SEAT se však snaží tento pohled změnit – razantně snižuje ceny, rozšiřuje výbavy a zavádí akční modely Vamos napříč celou modelovou nabídkou. Pro fleetové zákazníky je navíc připravena řada dalších zvýhodnění.

 SEAT se i nadále snaží zaujmout portfoliem osvědčených modelů. Jedním z nich je kompaktní Leon, který měl premiéru v roce 2018. Nabízí se jako hatchback nebo kombi se zážehovými i vznětovými motory, a dokonce také jako plug-in hybrid. Součástí nabídky zůstává i sportovně laděná verze FR se strmějším řízením, tužším podvozkem a řadou dalších doplňků. Díky nové cenové politice SEAT opět nabízí vynikající poměr ceny, výkonu a užitných vlastností.

Interiér a vnitřní prostor

Leon se od premiéry vizuálně prakticky nezměnil a nadále prezentuje designérský styl, který je charakteristický pro všechny vozy současné modelové řady. Technickým základem je platforma MQB Evo. Pětidveřový hatchback měří na délku 4368 mm, což je o 86 mm více než u předchozí generace. Kombi varianta se prodloužila o 93 mm a rozvor narostl o 50 mm. Z toho je patrné, že se konstruktéři při vývoji zaměřili na prostornost vozu – a uvnitř je to znát.

Dostatek místa naleznou cestující na zadních sedadlech, zejména v oblasti kolen. Leon Sportstourer navíc potěší i zavazadlovým prostorem, který narostl na rekordních 620 litrů – o 30 litrů více než dříve. Tento objem se řadí na vrchol třídy a prakticky se vyrovná Octavii Combi, na kterou ztrácí pouhých 23 litrů. Pozitivní je i nízká nakládací hrana, vysoké vyklápění víka zavazadlového prostoru a možnost uložení rezervního kola (v dojezdové verzi). Příjemným detailem je také možnost uložit horní roletku pod dno zavazadlového prostoru.

V poslední době prošel úpravami především interiér. Standardem je volně stojící dotyková obrazovka multimediálního systému s úhlopříčkou 10,4 palce, kterou lze volitelně nahradit větším systémem o velikosti 12,9 palce s vestavěnou navigací. Za volantem se nachází digitální panel přístrojů s vysokým rozlišením o uhlopříčce 10,25 palce. Interakci s vozidlem usnadňuje hlasové ovládání v hovorovém jazyce a rozpoznávání gest. Nepotěší však absence klasických ovladačů klimatizace – vše se ovládá přes dotykový displej nebo plochy pod ním.

Pohony a technika

Čtvrtá generace kompaktního modelu může být poháněna zážehovými motory (TSI), vznětovým dvoulitrem (TDI), nebo alternativně mildhybridním (eTSI) a plug-in hybridním (eHybrid) pohonem. Všechny zážehové motory jsou vybaveny přímým vstřikováním paliva a přeplňováním turbodmychadlem. Litrový tříválec je minulostí – základem je nyní čtyřválcová patnáctistovka s výkonem 85 kW, doplněná o silnější variantu se 110 kW. Vznětové dvoulitry mají rovněž výkon 85 a 110 kW, přičemž slabší verze je spojena s ručně řazenou převodovkou a silnější s dvouspojkovou samočinnou převodovkou.

Mildhybridní pohon s napětím 48 V (eTSI) je vždy spojen výhradně se zážehovými agregáty a sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou DSG. Vrcholem nabídky je plug-in hybrid, kde je motor 1.5 TSI kombinován s elektromotorem, lithium-iontovými akumulátory a šestistupňovou převodovkou DSG. Řidič má k dispozici výkon 150 kW. Po nedávné modernizaci dostal plug-in hybrid větší akumulátor s využitelnou kapacitou 19,7 kWh, díky čemuž zvládne na jedno nabití ujet přes 100 kilometrů. Navíc je možné baterii dobíjet stejnosměrným proudem o výkonu až 50 kW.

Bezpečnost je neodmyslitelnou součástí modernizovaného Leonu. Výbava zahrnuje nejvyspělejší asistenční systémy, včetně prediktivního adaptivního tempomatu, asistenta pro udržování v jízdním pruhu a sledování mrtvého úhlu.

Technické údaje SEAT Leon Sportstourer

  Nejlevnější zážehová verze –  1.5 TSI 85 kW Style Nejlevnější vznětová verze – 2.0 TDI 85 kW
MOTOR, PŘEVODOVKA:
Druh a uspořádání motoru Zážehový přeplňovaný čtyřválec, pohon předních  kol Vznětový přeplňovaný čtyřválec, pohon předních kol
Zdvihový objem (cm3) 1498 při 5000 1968
Největší výkon (kW) při otáčkách (1/min) 85 při 5000-6000 85 při 3000-4200
Největší točivý moment (Nm) při otáčkách (1/min) 220 při 1500-3000 300 při 1600-2750
Převodovka šestistupňová, ručně řazená šestistupňová, ručně řazená
ROZMĚRY:
Vnější rozměry (délka/šířka/výška) (mm) 4642/1799/1437 4642/1799/1437
Rozvor (mm) 2686 2686
Zavazadlový prostor (l) 620/1600 620/1600
HMOTNOSTI:
Provozní/užitečná hmotnost (kg) 1392/538 1469/531
Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu (kg) 1300/680 1500/730
VÝKONY:
Největší rychlost (km/h) 197 199
Zrychlení z 0 na 100 km/h za (s) 10,7 10,8
Spotřeba paliva
(kombinovaná) (l/100 km)
5,7 4,5 – 4,8
Emise CO2 (g/km) 126 – 134 119–126
CENA:
  594 900 Kč (včetně DPH) 679 900 Kč (včetně DPH)

Galerie

Přihlásit Registrace
Pamatovat si mě
Ztracené heslo?
Přihlásit Registrace
Potvrzení registrace vám zašleme e-mailem.
Obnova hesla Registrace
Přihlásit