Zatímco před několika lety byl SEAT na výsluní španělské automobilky, dnes je tak trochu upozaděn za výraznější sesterskou značkou CUPRA. SEAT se však snaží tento pohled změnit – razantně snižuje ceny, rozšiřuje výbavy a zavádí akční modely Vamos napříč celou modelovou nabídkou. Pro fleetové zákazníky je navíc připravena řada dalších zvýhodnění.
SEAT se i nadále snaží zaujmout portfoliem osvědčených modelů. Jedním z nich je kompaktní Leon, který měl premiéru v roce 2018. Nabízí se jako hatchback nebo kombi se zážehovými i vznětovými motory, a dokonce také jako plug-in hybrid. Součástí nabídky zůstává i sportovně laděná verze FR se strmějším řízením, tužším podvozkem a řadou dalších doplňků. Díky nové cenové politice SEAT opět nabízí vynikající poměr ceny, výkonu a užitných vlastností.
Interiér a vnitřní prostor
Leon se od premiéry vizuálně prakticky nezměnil a nadále prezentuje designérský styl, který je charakteristický pro všechny vozy současné modelové řady. Technickým základem je platforma MQB Evo. Pětidveřový hatchback měří na délku 4368 mm, což je o 86 mm více než u předchozí generace. Kombi varianta se prodloužila o 93 mm a rozvor narostl o 50 mm. Z toho je patrné, že se konstruktéři při vývoji zaměřili na prostornost vozu – a uvnitř je to znát.
Dostatek místa naleznou cestující na zadních sedadlech, zejména v oblasti kolen. Leon Sportstourer navíc potěší i zavazadlovým prostorem, který narostl na rekordních 620 litrů – o 30 litrů více než dříve. Tento objem se řadí na vrchol třídy a prakticky se vyrovná Octavii Combi, na kterou ztrácí pouhých 23 litrů. Pozitivní je i nízká nakládací hrana, vysoké vyklápění víka zavazadlového prostoru a možnost uložení rezervního kola (v dojezdové verzi). Příjemným detailem je také možnost uložit horní roletku pod dno zavazadlového prostoru.
V poslední době prošel úpravami především interiér. Standardem je volně stojící dotyková obrazovka multimediálního systému s úhlopříčkou 10,4 palce, kterou lze volitelně nahradit větším systémem o velikosti 12,9 palce s vestavěnou navigací. Za volantem se nachází digitální panel přístrojů s vysokým rozlišením o uhlopříčce 10,25 palce. Interakci s vozidlem usnadňuje hlasové ovládání v hovorovém jazyce a rozpoznávání gest. Nepotěší však absence klasických ovladačů klimatizace – vše se ovládá přes dotykový displej nebo plochy pod ním.
Pohony a technika
Čtvrtá generace kompaktního modelu může být poháněna zážehovými motory (TSI), vznětovým dvoulitrem (TDI), nebo alternativně mildhybridním (eTSI) a plug-in hybridním (eHybrid) pohonem. Všechny zážehové motory jsou vybaveny přímým vstřikováním paliva a přeplňováním turbodmychadlem. Litrový tříválec je minulostí – základem je nyní čtyřválcová patnáctistovka s výkonem 85 kW, doplněná o silnější variantu se 110 kW. Vznětové dvoulitry mají rovněž výkon 85 a 110 kW, přičemž slabší verze je spojena s ručně řazenou převodovkou a silnější s dvouspojkovou samočinnou převodovkou.
Mildhybridní pohon s napětím 48 V (eTSI) je vždy spojen výhradně se zážehovými agregáty a sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou DSG. Vrcholem nabídky je plug-in hybrid, kde je motor 1.5 TSI kombinován s elektromotorem, lithium-iontovými akumulátory a šestistupňovou převodovkou DSG. Řidič má k dispozici výkon 150 kW. Po nedávné modernizaci dostal plug-in hybrid větší akumulátor s využitelnou kapacitou 19,7 kWh, díky čemuž zvládne na jedno nabití ujet přes 100 kilometrů. Navíc je možné baterii dobíjet stejnosměrným proudem o výkonu až 50 kW.
Bezpečnost je neodmyslitelnou součástí modernizovaného Leonu. Výbava zahrnuje nejvyspělejší asistenční systémy, včetně prediktivního adaptivního tempomatu, asistenta pro udržování v jízdním pruhu a sledování mrtvého úhlu.
Technické údaje SEAT Leon Sportstourer
Nejlevnější zážehová verze – 1.5 TSI 85 kW Style | Nejlevnější vznětová verze – 2.0 TDI 85 kW | |
MOTOR, PŘEVODOVKA: | ||
Druh a uspořádání motoru | Zážehový přeplňovaný čtyřválec, pohon předních kol | Vznětový přeplňovaný čtyřválec, pohon předních kol |
Zdvihový objem (cm3) | 1498 při 5000 | 1968 |
Největší výkon (kW) při otáčkách (1/min) | 85 při 5000-6000 | 85 při 3000-4200 |
Největší točivý moment (Nm) při otáčkách (1/min) | 220 při 1500-3000 | 300 při 1600-2750 |
Převodovka | šestistupňová, ručně řazená | šestistupňová, ručně řazená |
ROZMĚRY: | ||
Vnější rozměry (délka/šířka/výška) (mm) | 4642/1799/1437 | 4642/1799/1437 |
Rozvor (mm) | 2686 | 2686 |
Zavazadlový prostor (l) | 620/1600 | 620/1600 |
HMOTNOSTI: | ||
Provozní/užitečná hmotnost (kg) | 1392/538 | 1469/531 |
Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu (kg) | 1300/680 | 1500/730 |
VÝKONY: | ||
Největší rychlost (km/h) | 197 | 199 |
Zrychlení z 0 na 100 km/h za (s) | 10,7 | 10,8 |
Spotřeba paliva (kombinovaná) (l/100 km) |
5,7 | 4,5 – 4,8 |
Emise CO2 (g/km) | 126 – 134 | 119–126 |
CENA: | ||
594 900 Kč (včetně DPH) | 679 900 Kč (včetně DPH) |