Když Kiu EV9 vidíte na vlastní oči, svezete se s ní, mrknete na základní výbavu, použité technologie a přihlédnete k její velikosti i kapacitě akumulátoru, vyšší cenu lze odůvodnit. Cenu navíc nově zatraktivňuje verze Air, která má menší akumulátor a je za 1,6 milionu korun.
Co se týče designu, Kia vsadila na mimořádně futuristické tvary s výraznými hranami, které v tomto segmentu fungují velmi dobře a EV9 dodávají robustní vzhled. U verze GT-Line je navíc podpořen sportovní charakter adaptivními světlomety Dual LED, sportovním předním nárazníkem a 21palcovými koly. Karoserie je dostupná v devíti odstínech a chlubí se solidním aerodynamickým koeficientem Cx 0,28.
Interiér a vnitřní prostor
Na palubní desce se automobilce podařilo dosáhnout harmonie moderního designu s přívětivou ergonomií díky zachování fyzických tlačítek pro hlavní funkce třízónové klimatizace a infotainmentu. Veškerá jízdní a multimediální data se promítají na dvojici obrazovek o shodné úhlopříčce 12,3 palce. Mezi nimi je nezvykle umístěn třetí 5,3palcový displej pro přímé ovládání klimatizace. Přístrojový štít doplňuje head-up displej, zatímco infotainment využívá aktualizace vzduchem. Jeho navigace upravuje trasu a zastávky v závislosti na povětrnostních podmínkách a profilu silnice. Před naplánovanou nabíjecí zastávkou zároveň tepelně připraví akumulátor, čímž nabíjení může urychlit i o více než 25 %.
Kia EV9 je mimořádně všestranným vozem. Díky pětimetrové délce a více než třímetrovému rozvoru nabízí objemný zavazadlový prostor a mimořádně variabilní interiér, jehož podoba se mění v závislosti na výbavě. Nabízeny jsou tři výbavové stupně s možností šestimístného nebo sedmimístného uspořádání. Za příplatek lze prostřední řadu vyměnit za dvě křesla s možností otočení o 90° směrem ven pro snadné usazení dětí. Ve druhém případě se sedadla otáčejí o 180°, čímž vznikne vzadu konferenční salonek s rovnou podlahou. Mimochodem, sedadla v první řadě jsou vždy vyhřívaná a ventilovaná. Druhá výbava Earth má tato sedadla i ve druhé řadě. A nejvyšší výbava nabízí i relaxační režim pro odpočinek během nabíjení.
Velký vnitřní prostor je patrný i v zavazadlovém prostoru. I když jsou vyklopená všechna opěradla, stále máte k dispozici 308 litrů. Po sklopení třetí řady sedadel objem naroste na 828 litrů. Pokud sklopíte i druhou řadu, dostanete se na 2393 litrů, přičemž stále zůstává volný prostor pod přední kapotou s objemem 90 litrů (verze 4×4 má 52 litrů).
Pohony a technika
Volba pohonu je poměrně jednoduchá. Nejlevnější varianta je vybavena jedním elektromotorem o výkonu 160 kW a točivém momentu 350 Nm. Elektřinu čerpá z akumulátoru o kapacitě 76 kWh (využitelná je 73 kWh).
Druhou možností je verze s prodlouženým dojezdem. Elektromotor má kvůli optimalizace dojezdu nepatrně nižší výkon (150 kW), kapacita akumulátoru narostla na 100 kWh (využitelná je 95 kWh) a dojezd stoupl o znatelných 120 km. Dle WLTP by tato velká kia měla ujet 563 km v kombinovaném režimu.
Alternativou je dvoumotorová sestava s pohonem všech kol a výkonem 283 kW s točivým momentem 700 Nm. Sprint na stejnou rychlost se zkracuje o znatelné 3 sekundy (5,3 sekundy), což je u auta vážícího přes 2,5 tuny úctyhodná hodnota. Nejvyšší rychlost je zvýšena ze 190 na 200 km/h. Značnému potenciálu odpovídá i schopnost táhnout brzděný přívěs o hmotnosti až 2500 kg, což je mezi elektromobily zatím nejvyšší hodnota. Verze se zadním pohonem zvládne přívěs o hmotnosti do 900 kg.
Velkou předností elektromobilů Kia je povedená platforma E-GMP s 800V soustavou pro ultra rychlé nabíjení. Kia EV9 je na českém trhu dostupná se 77 nebo 99,8kWh akumulátorem, který lze nabíjet výkonem až 350 kW. Díky tomu zvládne nabití z 10 na 80 procent za 20 až 24 minut. Komunikace mezi vozem a nabíječkou je již automatická. Vzhledem k velikosti akumulátoru si vůz dovolí napájet externí příslušenství proudem 220 V do výkonu 3,68 kW. EV9 se může propojit s domácností a sloužit jako zdroj energie během drahého tarifu. Dokonce umí vracet elektřinu poskytovateli sítě prostřednictvím inteligentního systému řízení — to však zatím legislativa neumožňuje.
Záruky
Stejně jako u ostatních modelů i zde Kia poskytuje sedmiletou záruku omezenou nájezdem 150 000 km. Stejně dlouhá je i záruka na akumulátor s garancí minimálně 70 % původní kapacity.
Technické údaje Kia EV9
Nejlevnější elektrická verze – RWD standardní dojezd | |
MOTOR, PŘEVODOVKA: | |
Druh a uspořádání motoru | Synchronní elektromotor s permanentními magnety, pohon zadních kol |
Největší výkon (kW) | 160 |
Největší točivý moment (Nm) | 350 |
Převodovka | Samočinná |
VÝKONY: | |
Největší rychlost (km/h) | 190 |
Zrychlení z 0 na 100 km/h za (s) | 8,2 |
Spotřeba energie (kombinovaná) (kWh/100 km) |
19,5 |
Nabíjecí výkon AC/DC | 11/350 |
Kapacita akumulátoru celková/využitelná (kWh) | 76,1/73 |
Dojezd (km) | 443 |
ROZMĚRY: | |
Vnější rozměry (délka/šířka/výška) (mm) | 5010/1980/1755 |
Rozvor (mm) | 3100 |
Zavazadlový prostor (l) | 308-312/2318-2393 |
HMOTNOSTI: | |
Provozní/užitečná hmotnost (kg) | 2317/643 |
Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu (kg) | 900/450 |
CENA: | |
1 599 980 Kč (včetně DPH) |