Peugeot Boxer prošel v loňském roce výraznou modernizací. Francouzská automobilka ho tak udržuje v kondici i proti některým novějším soupeřům. Velká dodávka, která má řadu sourozenců od dalších značek koncernu Stellantis i Toyoty, se zaměřila především na elektrický pohon. Ten se dočkal mnoha vylepšení a poskytuje firmám — zejména ve městech — tolik žádanou bezemisní, a přitom velmi hbitou a komfortní dopravu.
Interiér a vnitřní prostor
Omlazený Peugeot Boxer poznáte snadno podle nové čelní masky, volitelných LED světel nebo nového loga Peugeotu. Ještě výrazněji se proměna projevila v interiéru, který by klidně mohl patřit i některému osobnímu vozu.
U elektrické verze jsou standardem sedmipalcový přístrojový displej a sedmipalcová dotyková obrazovka multimediálního systému. Zdá se vám to málo? Pak si můžete připlatit za systém s vestavěnou navigací a desetipalcovým přístrojovým štítem. Obecně si zájemci o dodávku budou výbavu upravovat podle svých potřeb — ať už osobních, nebo firemních. Samozřejmostí je řada praktických odkládacích prostor a dvousedadlo vedle řidiče.
Mezi kabinou a nákladovým prostorem je pevná plechová přepážka, vzadu dvoukřídlé dveře, na pravé straně pak dveře posuvné. Elektrická verze se nabízí pouze ve dvou delších provedeních — s délkou 5998 nebo 6363 mm a výškou 2524 nebo 2764 mm. Nákladový prostor má objem 13 až 17 m³ podle zvolené specifikace.
Peugeot nabízí elektrickou verzi s nejvyšší přípustnou hmotností 3,5 nebo 4,25 tuny. V prvním případě uveze 560 až 635 kg, ve druhém 1310 až 1385 kg. V obou tonážích lze kombinovat obě délky s oběma výškami. Kromě skříňové verze je elektrický Boxer dostupný také jako valník s jednoduchou i dvojitou kabinou, třístranný sklápěč nebo šasi s jednoduchou kabinou připravené na přestavby.
Pohony a technika
Problém byly dříve malé akumulátory a s tím spojený omezený dojezd. Peugeot je však u E-Boxeru příkladem výrazného posunu — dříve měl jen 37kWh akumulátor, dnes je baterie vždy o kapacitě 110 kWh. To se u vozu s provozní hmotností až tři tuny a užitečným zatížením přes 1,3 tuny opravdu hodí.
Dojezd se nyní pohybuje v rozmezí 356 až 424 km podle verze. To často vystačí na celou směnu městské rozvážky i občasný výjezd za hranice města. Peugeot navíc přidal rychlé nabíjení — na DC nabíječce zvládne E-Boxer výkon až 150 kW. Pokud využijete plný výkon, z 0 na 80 % se baterie dobije za 55 minut.
Samozřejmě nechybí ani pomalejší, ale pro vůz vhodnější a levnější AC nabíjení — maximálně 11 kW, s časem nabíjení z 0 na 100 % za 11 hodin a 45 minut. Přes noc tak akumulátor plně nenabijete, ale je otázkou, zda ji vůbec pravidelně vybíjíte až na nulu.
Kromě nového akumulátoru dostal E-Boxer také nový elektromotor. Ten má výkon 205 kW a točivý moment 400 Nm. Verze s hmotností 3,5 tuny dosahuje rychlosti 130 km/h, zatímco 4,25tunová verze má maximální rychlost 90 km/h — vždy omezenou elektronicky. Výkon lze navíc regulovat podle zvoleného jízdního režimu. Normal omezí výkon na 160 kW, režim Eco omezí výkon na 120 kW a Power ponechává plný výkon bez omezení – tedy 205 kW. Nechybí ani čtyřstupňová rekuperace.
Už několikrát zaznělo, že dodávky se svou výbavou přibližují osobním vozům — a elektrický Boxer je toho dobrým příkladem. Nabízí elektrickou parkovací brzdu, zadní parkovací snímače, bezklíčové odemykání a startování, sledování únavy řidiče, rozpoznávání dopravních značek, systém udržování v jízdním pruhu, nouzové automatické brzdění s detekcí chodců a cyklistů, inteligentní omezovač rychlosti i adaptivní tempomat s funkcí Stop & Go.
Technické údaje Peugeot E-Boxer
Nejlevnější elektrická verze – E-Boxer Furgon L3H2 | |
MOTOR, PŘEVODOVKA: | |
Druh a uspořádání motoru | Synchronní elektromotor s permanentním magnetem, pohon předních kol |
Největší výkon (kW) | 205 |
Největší točivý moment (Nm) | 440 |
Převodovka | Samočinná |
VÝKONY: | |
Největší rychlost (km/h) | 130 |
Zrychlení z 0 na 100 km/h za (s) | neudáváno |
Spotřeba energie (kombinovaná) (kWh/100 km) |
26,2 |
Nabíjecí výkon AC/DC (kW) | 11/150 |
Kapacita akumulátoru celková/využitelná (kWh) | 110/101 |
Dojezd (km) | 424 |
ROZMĚRY: | |
Vnější rozměry (délka/šířka/výška) (mm) | 5998/2050/2524 |
Rozvor (mm) | 4035 |
Nákladový prostor (m3) | 13 |
HMOTNOSTI: | |
Provozní/užitečná hmotnost (kg) | 2865/635 |
Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu (kg) | 2400/750 |
CENA: | |
1 590 000 Kč (bez DPH) |