28 května, 2023

Ford Ranger

Ford si opět získal pozornost celosvětového trhu pick-upů, když představil novou generaci modelu Ranger. Nejprve se pochlubil sportovně střiženou verzi Raptor se zážehovým šestiválcem V6 o výkonu 300 kW. Bohužel díky emisnímu šílenství je ale pro evropské trhy přiškrcen na 212 kW. Nyní se ke slovu hlásí i cenově dostupnější, pracovnější verze tohoto pick-upu.

 Ford zapojil do navrhování nového Rangeru také pět tisíc zákazníků z různých částí světa. Celkový vývoj vozu mělo na starost australské technické středisko. Dodávky prvních vozů odstartovaly začátkem letošního roku, kdy automobilka rozšířila ceník o výbavy Tremor a Platinum. První z nich se zaměřuje na ještě lepší schopnosti v terénu, zatímco druhá poskytuje maximální pohodlí na dlouhých cestách. Není divu, vždyť stojí na vrcholu nabídky. Celkem je na výběr šest úrovní výbav se čtyřmi variacemi pohonů.

Exteriér využívá globální designové tvarosloví značky Ford pro pick-upy. Podobu předních partií definuje nová maska a světelný podpis ve tvaru písmene C. Na bocích jsou patrné výraznější lemy blatníků. Zadní svítilny navazují na charakteristický vzhled předních světlometů s prvním užitím maticové technologie.

Pod novou karoserií je vylepšený podvozek. Rozvor náprav i rozchod kol se mezigeneračně zvětšily o shodných 50 mm. Nová konstrukce přední části vytvořila v motorovém prostoru více místa pro nový šestiválcový motor a do budoucna umožní případnou zástavbu jiných typů pohonu. Zároveň přivádí více vzduchu k chladiči, který tak může účinněji regulovat teplotu motoru při jízdě s přívěsem nebo těžkým nákladem. Již od zahájení prodeje bude Ford v Evropě nabízet pro novou generaci Rangeru více než 150 položek příslušenství pro nejrůznější účely od pracovních až po volnočasové.

Interiér a vnitřní prostor

Interiér s prémiovými měkčenými materiály je pojatý ve stylu osobních vozů. Dominuje mu na výšku orientovaná dotyková obrazovka komunikačního a zábavního systému SYNC 4 s úhlopříčkou 10,1, nebo 12 palců. Doplňuje ji plně digitální přístrojový štít. Zabudovaný modem FordPass Connect zajišťuje online připojení a umožňuje propojit vůz s mobilní aplikací FordPass, jejímž prostřednictvím lze na dálku spustit motor, ověřit stav vozu nebo ovládat jeho zámky.

Řada ovládacích prvků souvisejících s jízdou se přesunula z palubní desky a středové konzoly do vyhrazené sekce systému SYNC přístupné jedním kliknutím. Slouží k ovládání jízdních režimů i detailnímu přehledu údajů během dovádění v terénu.

Obrazovka je současně propojena se soustavou kamer pokrývajících prostor okolo vozu v rozsahu 360 stupňů, což významně usnadňuje manévrování na parkovištích i v členitém terénu. Prostřednictvím dotykové obrazovky či aplikace FordPass lze ovládat nové zónové vnější osvětlení, které zákazníci ocení při práci, kempování či dalších aktivitách za tmy. Díky přítomnosti modemu FordPass Connect je nový Ranger do budoucna připraven na bezdrátové softwarové aktualizace Ford Power-Up.

Designérský tým myslel i na odkládací prostory a praktické detaily. Nechybí místo na odložení a bezdrátové nabíjení telefonu, ve středové konzole se ukrývá velkoryse dimenzovaná schránka, kapsy ve dveřích jsou objemnější a odkládací prostory lze nalézt i pod a za zadními sedadly.

Pohonné ústrojí a technologie

Zákazníci požadovali více síly pro tahání těžkých přívěsů a jízdu v extrémním terénu, vývojový tým proto pro Ranger uzpůsobil osvědčený vidlicový šestiválec o objemu 3.0 litru. Na českém trhu ho doplňuje vznětový dvoulitr laděný na 125 kW s možností šestistupňové manuální nebo automatické převodovky. Alternativou je dvoulitr s dvojitým přeplňováním a výkonem 151 kW. V tomto případě dostanete desetistupňovou samočinnou převodovku a elektricky přiřaditelný pohon všech kol. Stejnou sestavu má také vrcholný třílitr se 176 kW.

Při konstrukci zcela nového podvozku posunuli vývojáři přední kola o 50 mm dopředu a o stejnou hodnotu zvětšili jejich rozchod, což zlepšilo přední nájezdový úhel i křižitelnost náprav. Zároveň umístili zadní tlumiče dále od podélné osy vozu a dosáhli tak lepšího komfortu odpružení na silnici i v terénu. Zákazníci se mohou rozhodovat mezi dvěma typy pohonu všech kol – elektronicky přiřaditelným (i za jízdy) a stálým pohonem. Vyproštění vozidla zapadnutého v terénu usnadní dvě velká vyprošťovací oka v předním nárazníku.

Pro snadnější přístup přidali konstruktéři integrovaný schůdek za zadními koly. K dalším praktickým detailům patří odolná krytina ložné plochy z plastu příjemná pro práci v kleče. Přibyla i další uvazovací oka k zabezpečení nákladu a za pružnými plastovými krytkami při okrajích korby lze nalézt kotevní body pro upevnění krytu korby či dalšího aftermarketového příslušenství. Ranger nové generace dále nabízí nový systém dělících přepážek posuvných po kolejnicovém systému. Výklopné čelo korby poslouží jako mobilní pracovní stůl. Díky kapsám na upevňovací svorky a integrovanému pravítku na něm lze měřit a řezat materiál.

Technické údaje Ford Ranger

  Nejlevnější vznětová verze – 2.0 EcoBlue Single-Turbo
MOTOR, PŘEVODOVKA:
Druh a uspořádání motoru Řadový vznětový čtyřválec
Zdvihový objem (cm3) 1996
Největší výkon (kW/ot.)  125 při 3500
Největší točivý moment (Nm) při otáčkách (1/min) 405 při 1750
Převodovka Ručně řazená, šestistupňová
ROZMĚRY:
Vnější rozměry (délka/šířka/výška) (mm) 5373/1910/1884
Rozvor (mm) 3270
Zavazadlový prostor (l) X
HMOTNOSTI:
Provozní hmotnost (kg) 2123
Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu (kg) 3450/750
VÝKONY:
Největší rychlost (km/h) 180
Zrychlení z 0 na 100 km/h za (s) 11,6
Spotřeba paliva x/x/8,4
(město/mimo město/kombinovaná)  (l/100 km)  
Emise CO2 (g/km) 221
CENA:
  990 000 Kč (bez DPH)

Galerie

Přihlásit Registrace
Pamatovat si mě
Ztracené heslo?
Přihlásit Registrace
Potvrzení registrace vám zašleme e-mailem.
Obnova hesla Registrace
Přihlásit