28 září, 2022

Opel Astra

I když nový Opel Astra využívá platformu EMP2 koncernu PSA, stále se dokázal od sourozenců výrazně odlišit. Oproti Peugeotu 308 má i sportovnější podvozek i nastavení posilovač řízení. Zcela jiný je také interiér.

Opel Astra si loni připomněl 30 let od premiéry a prvního střetu s úhlavním rivalem Volkswagenem Golf. Zatímco první generace dokázaly rivalovi značně zatápět, v posledních letech kompakt z Rüsselsheimu trochu vyklidil pozice. S úplně novou šestou generací by se však na ně opět rád vrátil. A již tradičně nepřijíždí Astra jen jako pětidveřový hatchback, ale i praktičtější kombi s označením Sports Tourer.

Interiér a vnitřní prostor

Opel Astra stojí poprvé na platformě EMP2 a řadí se tak mezi další modely německé značky postavené na technice někdejšího koncernu PSA. Astra tak sdílí motory a další prvky třeba i s novým Peugeotem 308, což jí otevřelo cestu k elektrifikaci (ukáže se dokonce plně elektrická verze).

 Zatímco kombi Space Tourer patří prodlouženým rozvorem na vrchol třídy a s 2 732 mm překonává i etalon v podobě Škody Octavia (2 686 mm) hatchback patří k lepšímu průměru. Jeho 2 675 mm stačí na pokoření Volkswagenu Golf (2636 mm), Škody Scala (2649 mm), i Hyundaie i30 (2650 mm). Na Forda Focuse s rozvorem rovných 2700 mm však ztrácí. I tak nabídne silně nadprůměrný prostor pro cestující na zadních sedadlech.

 Číslo navíc není jen samoúčelné, vzadu je skutečně dostatek místa podpořený i velkým kufrem. Úctyhodných 422 litrů v základním uspořádání je oproti předchůdci výrazné zlepšení, to stejné platí i pro hodnotu 1339 litrů, které je dosaženo sklopením zadních sedadel. Konkurence umí nabídnout i o kousek více, ale německý model je na rozdíl od předchozí generace opět i v tomto ohledu plně konkurenceschopný.

Oproti minulosti prošel zásadní proměnou také interiér. Ten, podobně jako třeba v Mercedesu, sdružuje dvě obrazovky, které alespoň na první pohled vypadají jako propojené. Už v základu mají oba displeje deset placů: jeden je výstupem budíků, přes druhý se ovládá multimediální systém. Ten se volitelně dodává i s navigací a zájemce jej může doplnit rovněž o průhledový displej, který promítá před řidiče veškeré důležité informace. I přes velký displej ale Opel nezapomněl ani na fyzická tlačítka, kterými se ovládají některé nejdůležitější funkce jako klimatizace.

Motory a technologie

Jak už bylo řečeno, motory v nové Astře vycházejí z těch dostupných pro Peugeot 308. Znamená to, že Němci zatím nezanevřeli na naftové motory. Kompaktní hatchback nabízí jediný, čtyřválec 1.5 CDTI o výkonu 96 kW v kombinaci s manuální šestistupňovou nebo automatickou osmistupňovou převodovkou. Naftový agregát se i přes vyšší pořizovací cenu může leckomu vyplatit, s ručním řazením si totiž řekne o 4,4 litru nafty na 100 km, nejúspornější benzinový agregát má spotřebu o 1,2 litru vyšší.

Benzinové motory jsou potom výhradně přeplňované tříválcové s objemem 1,2 litru. Slabší má 81 kW a pojí se jen se šestistupňovou manuální převodovkou, silnější s 96 kW už může mít volitelně i automatickou skříň. Co je pro zájemce o Astru dobrou zprávou, je fakt, že všechny tři jednotky, i když jen s ručním řazením, jsou k dispozici už v nejnižší výbavě. Takže výběr má i ten, kdo z nějakého důvodu nelpí na plně vybavené Astře.

Pokud už je ale Astra plně vybavená, nabízí celou řadu zajímavých technologií. O průhledovém displeji už řeč byla, auto ale umí nabídnout i adaptivní tempomat se samočinným rozjížděním a zastavením (nutná je automatická převodovka), udržování jízdního pruhu, sledování slepého úhlu nebo 360stupňový kamerový systém. Novinku představují maticová světla označovaná jako IntelliLux Pixel, která umí svítit stále dálkovými světly a vykrývat protijedoucí vozidla. Přijdou na 30 tisíc, v nejvyšší výbavě jsou standardem.

Technické údaje Opel Astra 

  Nejlevnější zážehová verze –   1.2 Turbo Start/Stop Edition Nejlevnější vznětová verze –  1.5 CDTI Start/Stop Edition
MOTOR, PŘEVODOVKA:
Druh a uspořádání motoru Zážehový přeplňovaný tříválec, pohon předních kol Vznětový přeplňovaný čtyřválec, pohon předních kol
Zdvihový objem (cm3) 1199 1499
Největší výkon (kW) při otáčkách (1/min) 81 při 5500 96 při 3750
Největší točivý moment (Nm) při otáčkách (1/min) 205 při 1750 300 při 1750
Převodovka šestistupňová, ručně řazená šestistupňová, ručně řazená
ROZMĚRY:
Vnější rozměry (délka/šířka/výška) (mm) 4374/1860/1441 4374/1860/1441
Rozvor (mm) 2675 2675
Zavazadlový prostor (l) 422/1339 422/1339
HMOTNOSTI:
Pohotovostní/užitečná hmotnost (kg) 1332/488 1424/496
Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu (kg) 1250/660 1550/710
VÝKONY:
Největší rychlost (km/h) 199 209
Zrychlení z 0 na 100 km/h za (s) 10,5 10,6
Spotřeba paliva
(kombinovaná) (l/100 km)
5,5-5,4 4,5-4,3
Emise CO2 (g/km) 126-123 119-113
CENA:
  589 990 Kč (včetně DPH) 659 990 Kč (včetně DPH)

Galerie

Přihlásit Registrace
Pamatovat si mě
Ztracené heslo?
Přihlásit Registrace
Potvrzení registrace vám zašleme e-mailem.
Obnova hesla Registrace
Přihlásit