20 dubna, 2024

BMW iX

BMW začalo s elektromobily poměrně brzy, už před osmi lety s malým hatchbackem i3. Pak ale dlouho stagnovalo a teprve zhruba dva roky nazpátek začalo s pořádnou elektrickou ofenzivou. Její součástí se stalo i velké SUV iX, které je klidně možné označit za elektrickou obdobu X5 a zároveň tedy i jednu z vlajkových lodí mnichovské automobilky. Třebaže s pořádně kontroverzním designem.

Interiér a vnitřní prostor

Právě vnější i vnitřní vzhled je pro mnohé u BMW iX kamenem úrazu. Bavorský výrobce neopustil ani u elektrického SUV vertikální ledvinky, které tak podle škarohlídů připomínají bobří zuby. K tomu je potřeba přidat ještě velmi úzké hlavní světlomety, které jsou nejtenčí v celé historii BMW, a zvláště v některých barvách karoserie tak vynikne jejich kontrast s masivními ledvinkami. Úzká jsou i zadní světla, která rovněž vyvolala mezi širokou veřejností dlouhé debaty. BMW iX je každopádně originální a přes své rozměry i velmi aerodynamické. Kola pak mají průměr až 22 palců.

Ony vnější rozměry jsou tu na úrovni BMW X5, tu spíše u X7. Začít můžeme třímetrovým rozvorem náprav, který zajišťuje dostatek místa na zadních sedadlech. Pomáhá i rovná podlaha bez středového tunelu díky elektrickému pohonu. Zavazadlový prostor pojme v základním pětimístném uspořádání 500 litrů, což u auta s délkou bezmála pět metrů není kdovíjaká hodnota, přesto by na normální cestování mělo dostupné místo bohatě stačit. SUV je také striktně pětimístné, opět pětimetrové délce a skoro dvoumetrové šířce navzdory.

Palubní deska představovala při odhalení BMW iX úplnou novinku, teď už z ní ale těží i jiné modely mnichovského výrobce. Každopádně jde pořád o hodně zajímavé místo k životu, už třeba jen díky šestiúhelníkovému volantu, který i rok a půl po premiéře a necelý rok po uvedení na trh nadále působí hodně futuristicky. Stejné je to i se dvěma propojenými zakřivenými obrazovkami: menší s úhlopříčkou 12,3 palce patří digitální přístrojové desce, větší 14,9palcový displej je dotykový a je výstupem multimediálního systému. Celé to může doplňovat i průhledový displej v zorném poli řidiče. Fyzických tlačítek je minimum, za to s prémiovými (dřevo, kůže či povrchy připomínající sklo) a udržitelnými materiály se v kabině BMW iX úplně nešetřilo.

Motory a technologie

Platformu nesdílí iX s žádným jiným produkčním BMW. Unikátní je také skelet karoserie s uhlíkovými vlákny, což pomáhá její tuhosti. Pohonné ústrojí je samozřejmě plně elektrické, na jakýkoliv spalovací motor rovnou zapomeňte. Auto má pátou generaci technologie pohonu BMW eDrive, která v sobě kombinuje elektromotory, potřebnou elektroniku, nabíjení i baterii.

Základem je model iX xDrive40, který má dva elektromotory a celkový výkon 240 kW. Nejde sice o žádného drobečka, přesto ale auto z 0 na 100 km/h sprintuje za 6,1 vteřiny a jede 200 km/h. Pak zasáhne omezovač rychlosti. Baterie má kapacitu 71 kWh, což by i přes velikost auta mělo stačit na čistě elektrický dojezd 398 až 422 km, udává samotná automobilka.

Následuje provedení iX xDrive50. To má také pohon všech kol a tedy dva elektromotory, nabízí ovšem už 385 kW a z 0 na 100 km/h zrychluje za 4,6 vteřiny. Na dvoutunové SUV úctyhodná hodnota. Baterie s kapacitou 105,2 kWh se pak navíc stará o to, že udávaný dojezd auta je 587 až 607 km, což je hodnota, která hází rukavici všem elektroskeptikům.

Nad těmito verzemi je ještě nejsportovnější model iX M60, který má dohromady 455 kW a z 0 na 100 km/h zrychluje za 3,8 vteřiny. Baterie v útrobách má stejných 105,2 kWh jako u xDrive50, jen díky vyššímu výkonu ujede M60 na jedno nabití jen 502 až 549 km. Mimochodem maximální nabíjení je možné výkonem 195 kW u větší a 150 kW u menší baterie.

Pokud jde o použité technologie, také v tomto ukazateli je iX na špičce elektromobilů. Může tak mít přední světla s laserovými moduly, natáčecí zadní nápravu nebo celou plejádu asistenčních systémů.

Technické údaje BMW iX

  Nejlevnější elektrická verze – xDrive40 
MOTOR, PŘEVODOVKA:
Druh a uspořádání motoru Dva elektromotory, pohon všech kol
Největší výkon (kW) při otáčkách (1/min) 240 při 0
Největší točivý moment (Nm) při otáčkách (1/min) 630 při 0
Převodovka jednostupňová, samočinná
ROZMĚRY:
Vnější rozměry (délka/šířka/výška) (mm) 4953/1967/1695
Rozvor (mm) 3000
Zavazadlový prostor (l) 500/1750
HMOTNOSTI:
Pohotovostní/užitečná hmotnost (kg) 2440/645
Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu (kg) 2500/750
VÝKONY:
Největší rychlost (km/h) 200
Zrychlení z 0 na 100 km/h za (s) 6,1
Spotřeba paliva
(kombinovaná) (kWh/100 km)
19,6-20,9
Dojezd (km) 398-422
Emise CO2 (g/km) 0
CENA:
  2 242 500 Kč (včetně DPH)

Galerie

Přihlásit Registrace
Pamatovat si mě
Ztracené heslo?
Přihlásit Registrace
Potvrzení registrace vám zašleme e-mailem.
Obnova hesla Registrace
Přihlásit