Opel Movano byl od první generace z roku 1998 spojený s Renaultem Master, jehož byl derivátem. Pak ale Opel přešel pod koncern PSA, který následně spojením s Fiatem vytvořil konglomerát Stellantis, a bylo jasné, že s kooperací s Renaultem je konec. Loni tak na trh přišlo úplně nové Movano, které je pro změnu sourozencem Citroënu Jumper, Fiatu Ducato a Peugeotu Boxer.
Interiér
Vnější vzhled nového movana překvapí jen někoho, kdo nikdy neviděl aktuální vydání Jumperu, Ducata nebo Boxeru. Ta se poprvé objevila už v roce 2006, důslednými modernizacemi se ale autům daří držet krok s konkurencí i po šestnácti letech. V kabině je pak vidět, jak se i moderní dodávky pomalu přibližují některým osobním modelům. Základní verze movana sice postrádá klimatizaci i rádio, jakmile ale zájemce zvolí lépe vybavený model, dostane obojí včetně dotykového displeje. Nechybí ani příplatková navigace a samozřejmě spousta odkládacích ploch.
Standardní výbavou je pak dvousedadlo spolujezdce, kabina je tady, jak se na dodávku sluší trojmístná, ovšem s airbagem jen pro řidiče. Za vak pro spolujezdce, boční a okenní airbagy se musí připlácet a možné to je až u vyššího výbavového stupně. Volitelné jsou i asistenční systémy: nouzové brzdění či hlídání mrtvého úhlu.
Dostupné varianty
Na českém trhu se movano nabízí ve dvou verzích. Jako klasická skříňová dodávka nebo podvozek s jednoduchou či dvojitou kabinou. Ovšem v rámci těchto karosářských variant je k dispozici hned několik velikostí. Začneme-li u klasické dodávky, ta má v základu délku necelých pět metrů, třímetrový rozvor a výšku 2,25 metru. Nákladový prostor pojme 8 metrů krychlových a nosnost je lehce přes jednu tunu.
To je ovšem jen základní varianta, movano se totiž nabízí ještě v dalších třech délkách od 5,4 přes 6,0 až po 6,4 metru v kombinaci s výškou až 2,76 metru. Rozvor náprav má u 5,4metru dlouhé verze 3,45 metru a u zbylých dvou lehce přesahuje čtyřmetrovou hranici. Nákladový prostor pojme u verze s nejdelší a nejvyšší karoserii až 17 m3, užitečné zatížení je maximálně na úrovni 1,5 tuny. Všechny verze pak mají maximální technicky přípustnou hmotnost nejvýše na 3,5 tunách.
Podvozek s jednoduchou trojmístnou kabinou se nabízí ve čtyřech délkách od 5,36 do 6,3 metru, kdy je užitečná hmotnost maximálně na úrovni 1,8 tuny. Dvojitá kabina má vzadu navíc čtyřmístnou lavici a nabízí se s délkou 5,94 nebo 6,3 metru. Užitečná hmotnost je pak o něco nižší.
Motory a technologie
Začít musíme pohonnými jednotkami, které jsou pro obě karosářské varianty shodné. Jedná se o turbodiesel 2.2 CDTI o výkonu 103 nebo 121 kW. V obou případech má auto šestistupňovou manuální převodovku. Tu má i nejslabší verze turbodieselu s výkonem 88 kW, vyhrazená ale striktně skříňové dodávce.
Rovněž jen pro skříň je v nabídce elektrická verze pojmenovaná příznačně e-Movano. Ta se nabízí v omezeném množství kombinací výšky a délky, vždy má každopádně elektromotor o výkonu 90 kW. Dva nejkratší a nejnižší modely se nabízejí v kombinaci s baterií o kapacitě 37 kWh se skromným dojezdem 116 km. Verze se 70kWh baterií už je použitelnější a ujede podle verze 200 až 247 km na jedno nabití. Nabíjet se pak dá nejvýše 100 kW, nejvyšší rychlost elektrického movana je omezena na 100 km/h.
Technické údaje Opel Movano
Nejlevnější vznětová verze – 3000 L1H1 2.2 CDTi Base | |
MOTOR, PŘEVODOVKA: | |
Druh a uspořádání motoru | Vznětový přeplňovaný čtyřválec, pohon předních kol |
Zdvihový objem (cm3) | 2179 |
Největší výkon (kW) při otáčkách (1/min) | 88 při 3500 |
Největší točivý moment (Nm) při otáčkách (1/min) | 310 při 1500 |
Převodovka | šestistupňová, ručně řazená |
ROZMĚRY: | |
Vnější rozměry (délka/šířka/výška) (mm) | 4963/2050/2254 |
Rozvor (mm) | 3000 |
Nákladový prostor (m3) | 8 |
HMOTNOSTI: | |
Pohotovostní/užitečná hmotnost (kg) | 1890/1110 |
Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu (kg) | 2500/750 |
VÝKONY: | |
Největší rychlost (km/h) | 155 |
Zrychlení z 0 na 100 km/h za (s) | x |
Spotřeba paliva (kombinovaná) (l/100 km) |
8,5-9,2 |
Emise CO2 (g/km) | 222-242 |
CENA: | |
741 900 (bez DPH) |