Pátá generace Hyundai Santa Fe přináší radikální změnu vzhledu, prostornější interiér a moderní elektrifikované pohony. Nové hranaté SUV kombinuje praktičnost s nízkou spotřebou a nabízí až tři varianty uspořádání sedadel i plug-in hybridní verzi s dojezdem 54 km na elektřinu.
Hyundai uvedl na český trh zcela novou pátou generaci modelu Santa Fe, která se od předchůdců liší radikálně pojatým designem, většími rozměry a novou technikou. Poprvé od roku 2018 se automobilka rozhodla opustit tradiční oblé tvary ve prospěch hranaté karoserie, inspirované analýzou trendů v outdoorovém životním stylu. Robustní silueta kombinuje maximální využití prostoru s překvapivě nízkým součinitelem odporu vzduchu 0,29, což je hodnota, které v této třídě dosahuje jen minimum vozů.
Novinka se znatelně zvětšila. Karoserie narostla do délky o 45 mm, rozvor se prodloužil o 55 mm a interiér se rozšířil o výrazných 80 mm. Změny nejsou jen estetické – širší stavba karoserie umožnila nabídnout v zadní části vozu téměř stejnou šířku interiéru jako vpředu, což je v segmentu středně velkých SUV zcela ojedinělé. Hyundai Santa Fe tak cílí na rodiny a zákazníky, kteří potřebují prostorný, všestranně využitelný vůz pro město i volný čas.
Santa Fe zaujímá v evropské nabídce značky pozici nad modelem Tucson a řadí se do kategorie středně velkých SUV. Oproti menšímu sourozenci nabízí výrazně prostornější interiér, větší variabilitu uspořádání a vyšší úroveň komfortní výbavy. Nová generace staví na modernizované podvozkové platformě, která umožňuje implementaci elektrifikovaných pohonů. V porovnání s konkurencí včetně Škody Kodiaq má Santa Fe širší karoserii, a tím i více prostoru pro cestující na zadních sedadlech. Historie modelu sahá do roku 2000 a během pěti generací se z původně kompaktního SUV stal plnohodnotný rodinný vůz, který kombinuje komfort, odolnost a moderní technologie.
Interiér a vnitřní prostor
Interiér nového Santa Fe je navržen s důrazem na prostornost a praktičnost. Zadní část vozu dominuje zvětšené výklopné víko zavazadlového prostoru, které usnadňuje nakládání. Druhá a třetí řada sedadel je plně sklopná, což v pětimístném uspořádání umožňuje vytvořit ložnou plochu dlouhou až 177 cm. V nabídce je pětimístná, sedmimístná i šestimístná konfigurace, přičemž varianta Calligraphy nabízí v prostřední řadě dvě samostatná sedadla. Přístup k zadním místům zajišťuje elektricky posuvná prostřední řada a cestující ve třetí řadě mají vlastní výdechy klimatizace i USB-C porty.
Přístrojová deska kombinuje horizontální a vertikální linie s motivem písmene H, který se objevuje také na výdeších ventilace. Dominantním prvkem je panoramatický zakřivený displej integrující digitální přístroje a infotainment, oba s úhlopříčkou 12,3″. V základu má přístrojový štít čtyřpalcový palubní počítač. Ergonomii podporuje kombinace dotykových prvků s fyzickými ovladači – klimatizace má samostatné otočné regulátory, na středové konzoli jsou kolébkové přepínače a volant nese tlačítka s haptickou odezvou. Nechybí ani sterilizační schránka s UV-C zářením, čalounění z kvalitních materiálů včetně kůže Nappa a využití recyklovaných plastů.
Pohony a technika
Nejlevnější Santa Fe je k dispozici výhradně jako full hybrid. Pohonnou jednotku tvoří přeplňovaný zážehový čtyřválec 1.6 T-GDi v kombinaci s elektromotorem, celkový výkon soustavy činí 158 kW a točivý moment 367 Nm. Síla se přenáší na přední nebo všechna kola prostřednictvím šestistupňové samočinné převodovky. Verze s pohonem předních kol zrychlí na 100 km/h za 9,6 s, čtyřkolka za 9,8 s. Kombinovaná spotřeba dle WLTP činí 6,9 l/100 km (FWD) a 7,3 l/100 km (AWD), v reálném provozu je možné dosáhnout kombinované spotřeby 7,4 l/100 km, což je s ohledem na mohutné proporce výtečná hodnota. Všechny verze mají maximální hmotnost brzděného přívěsu 1110 kg.
U plug-in hybridní verze Hyundai Santa Fe kombinuje stejný přeplňovaný čtyřválec 1.6 T-GDi s elektromotorem o vyšším výkonu a větší lithium-iontovou baterií s kapacitou 13,8 kWh. Systémový výkon dosahuje 185 kW a točivý moment 350 Nm, což umožňuje svižnější dynamiku než u full hybridu. Plug-in verze je vždy vybavena pohonem všech kol a šestistupňovou samočinnou převodovkou. V čistě elektrickém režimu ujede podle WLTP až 54 km, přičemž dobíjení z externího zdroje trvá z běžné domácí zásuvky přibližně sedm hodin.
Záruky a servisní balíčky
Hyundai Santa Fe má servisní interval nastaven na 15 000 km nebo jeden rok, což je v souladu s praxí většiny korejských a japonských výrobců. Tento přístup zajišťuje dlouhodobou spolehlivost a chrání pohonnou jednotku před degradací oleje, přestože znamená častější servisní návštěvy. Celkové náklady na pravidelnou údržbu při nájezdu 210 000 km dosahují přibližně 134 000 Kč. Ceny náhradních dílů se pohybují v širokém rozpětí – některé karosářské díly jsou dražší než u evropských značek, běžné spotřební díly jsou však cenově příznivé.
Hyundai Santa Fe v nové generaci přináší unikátní kombinaci odvážného designu, mimořádného prostoru a moderní hybridní techniky. S variabilním interiérem a širokou nabídkou praktických prvků je připraven uspokojit náročné rodiny i aktivní zákazníky, kteří hledají vůz pro každodenní využití i delší cesty.
Technické údaje Hyundai Santa Fe
Nejlevnější verze PHEV 1,6 T-GDI | |
MOTOR, PŘEVODOVKA: | |
Druh a uspořádání motoru | Zážehový přeplňovaný čtyřválec + elektromotor, pohon všech kol |
Zdvihový objem (cm3) | 1598 |
Největší výkon (kW) při otáčkách (1/min) | 185 při 5700 |
Největší točivý moment (Nm) při otáčkách (1/min) | 367 při 1000-5100 |
Převodovka | šestistupňová, samočinná |
ROZMĚRY: | |
Vnější rozměry (délka/šířka/výška) (mm) | 4830/1900/1720 |
Rozvor (mm) | 2815 |
Zavazadlový prostor (l) | 621-704/1942-2025 |
HMOTNOSTI: | |
Provozní/užitečná hmotnost (kg) | 2150-2165/585 |
Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu (kg) | 1010/750 |
VÝKONY: | |
Největší rychlost (km/h) | 180 |
Zrychlení z 0 na 100 km/h za (s) | 9,3 |
Spotřeba paliva (kombinovaná) (l/100 km) |
1,7 |
Emise CO2 (g/km) | 38 |
Kapacita baterie (kWh | 13,8 |
Dojezd v el. Režimu (km) | 54 |
CENA: | |
1 449 990 Kč včetně DPH |