9 října, 2025

BMW i5 Touring

Zatímco první vlna elektromobilů sázela především na karoserii SUV, tu a tam se snad objevil nějaký hatchback, ta druhá ve velkém přichází i v Česku ve velmi oblíbené karosářské variantě. Elektrických kombíků tak v posledních měsících přibývá jako hub po dešti a výjimkou v tomto směru není ani BMW. To představilo vůbec poprvé elektrickou variantu řady 5, aby z ní vzápětí odvodilo své první elektrické kombi i5 Touring.

Interiér a vnitřní prostor

Ačkoliv elektrické, stojí BMW i5 Touring na stejné platformě jako ostatní motorizace. Je tedy stejně velké, s délkou přesahující pětimetrovou hranici (minulá generace byla těsně pod ní) a téměř třímetrovým rozvorem náprav. To znamená, že uvnitř je dostatek místa jak v podélném, tak příčném směru.

Protože je platforma přizpůsobena více typům pohonu, netrpí i5 Touring klasickým neduhem elektrických aut — menším zavazadlovým prostorem v porovnatelné verzi. V základu má kombi 570 litrů, po sklopení sedadel je k dispozici až 1700 litrů.

Interiér nové řady 5 se nese plně v duchu aktuálních modelů BMW, což znamená prakticky maximální míru digitalizace a jen nezbytné minimum fyzických tlačítek. Výrazný je vliv elektrického modelu iX. Dominantou je zakřivený sdružený displej digitální přístrojové desky a multimediálního systému, který tvoří obrazovky o rozměru 12,3 a 14,9 palce. Vše doplňují mimo jiné světelná lišta, volič samočinné převodovky a otočný ovladač multimediálního systému s krystalickými prvky. Atypický je dvouramenný volant s výrazným spodním zploštěním — opět něco, co si nová „pětka“ půjčila od modelu iX.

Vnější design je spíše evolucí tvarů minulé generace. Auto nemá neestetické velké ledvinky jako někteří sourozenci. Vpředu mohou být maticové diodové světlomety, vzadu mají LED svítilny tvar písmene L.

Pohony a technika

Koho elektrická řada 5 s karoserií kombi zaujala, má na výběr hned dvě výkonové verze tohoto pohonného ústrojí. Základem je zadokolka eDrive40 s jediným elektrickým motorem o výkonu 250 kW a akumulátor s využitelnou kapacitou 81,2 kWh. Ta při průměrné spotřebě 16,5 kWh/100 km vystačí k dojezdu 560 kilometrů. Pozitivní zprávou je, že na nabíječce nestrávíte věčnost — energii je možné čerpat výkonem až 205 kW. Z 10 na 80 % se tak kombi nabije za půl hodiny. Rychlost nabíjení ale ovlivňuje řada proměnných, především teplota akumulátoru. V rámci testu jsme se k deklarovanému výkonu 205 kW přiblížili jen v rozmezí 15 až 25 % stavu akumulátoru. I tak jsme nabití z 10 na 80 % zvládli za 34 minut. Pomalejší nabíjení střídavým proudem je možné standardně výkonem 11 kW.

V nabídce je i verze se dvěma elektromotory pro pohon všech kol. Ta je naladěna na 290 kW s točivým momentem 590 Nm. Stovku pokoří za 5,5 sekundy a její maximální rychlost je omezena na 215 km/h. Kvůli o něco vyšší spotřebě, pohybující se mezi 16,4 až 19,5 kWh/100 km, ujede mezi 468 až 561 kilometry.

Pro maximalisty má BMW připravenou verzi M60 xDrive, která už podle názvu disponuje dvojicí elektromotorů, a tedy pohonem všech kol. Výkon poskočil na 442 kW, stejně jako doba potřebná ke zrychlení z 0 na 100 km/h klesla pod čtyři sekundy. Jenomže využitelná kapacita akumulátoru zůstala na 81,2 kWh, takže logicky poklesl dojezd. Při průměrné spotřebě dle metodiky WLTP 18,3 kWh/100 km má vůz ujet 506 kilometrů. V praxi se ale pod 20 kWh/100 km dostanete jen obtížně. Dojezd je tak oproti metodice nižší o zhruba 100 km, v zimě pak ještě více. Svezení ale nabízí výtečné — skvělý podvozek dává zapomenout na vyšší provozní hmotnost 2,3 tuny. Na druhou stranu silnější verze má také rychlejší nabíjení střídavým proudem, standardně výkonem 22 kW; stejnosměrným je to pak opět 205 kW.

Zajímavý je pohled do ceníky. Elektrické verze jsou velmi dobře zaceněny a defacto se od podobně výkonných zážehových motorizací příliš neliší.

Novinka nezaostává ani v oblasti použitých technologií. Standardní asistenční systémy snad ani nemá cenu vyjmenovávat. Mezi příplatky však najdeme například průhledový displej s rozšířenou realitou, který dokáže na čelní sklo promítat řadu informací o aktuální jízdě včetně navigace. V některých zemích, kde to legislativa umožňuje (nikoliv v Česku), má vůz také autonomní řízení na dálnicích do rychlosti až 130 km/h — řidič tak může v tomto intervalu klidně pustit volant. Jen musí stále sledovat silnici a být připraven řízení převzít. Známým prvkem je také ovládání parkování vozu pomocí chytrého telefonu.

Technické údaje BMW i5 Touring

  Nejlevnější elektrická verze – eDrive40
MOTOR, PŘEVODOVKA:  
Druh a uspořádání motoru Synchronní elektromotor, pohon zadních kol
Největší výkon (kW) 250
Největší točivý moment (Nm) 400
Převodovka samočinná, s pevným převodem
ROZMĚRY:  
Vnější rozměry (délka/šířka/výška) (mm) 5060/1900/1515
Rozvor (mm) 2995
Zavazadlový prostor (l) 570/1700
HMOTNOSTI:  
Provozní/užitečná hmotnost (kg) 2255/535
Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu (kg) 1500/750
VÝKONY:  
Největší rychlost (km/h) 193
Zrychlení z 0 na 100 km/h za (s) 6,1
Spotřeba energie
(kombinovaná) (kWh/100 km)
15,4-18,6
Nabíjecí výkon AC/DC (kW) 11-22/205
Kapacita baterie (kWh) 83,9
Dojezd (km) 495-602
CENA:  
  1 749 800 Kč včetně DPH

Galerie 

Přihlásit Registrace
Pamatovat si mě
Ztracené heslo?
Přihlásit Registrace
Potvrzení registrace vám zašleme e-mailem.
Obnova hesla Registrace
Přihlásit