Fiatu se v domovské Itálii prodejně daří, ve zbytku Evropy to už taková sláva není. Letos se ale pomalu začíná nadechovat k velké obrodě, kterou táhne především nová Grande Panda. Poprvé po čtrnácti letech jde o skutečně novou Pandu, ačkoliv ta stará zůstane ve výrobě ještě řadu let. Novinka narostla do všech směrů a přidala také elektrický pohon.
Interiér a vnitřní prostor
Fiat Grande Panda využívá stejný technický základ jako Citroën C3 z Trnavy, ale na voze byste to vůbec nepoznali. Italští designéři si opět dali záležet a líbivější městské auto dnes snad nevyrábí ani Renault. Vkusná kombinace nostalgických hran a moderních prvků, přední světla s pixelovou grafikou, všudypřítomná historická loga Fiatu a v některých verzích velmi stylové bílé plechové disky.
Interiér hraje stejnou originální notu. Všude odkazuje na kultovní továrnu Lingotto a její střešní testovací okruh. Tvar oválu má středový tunel, rám obou obrazovek (i s malým autíčkem) a dokonce i ukazatel stavu nabití baterie a rekuperace v přístrojovém štítu vzdáleně připomíná legendární okruh.
Nechybí ani vtipné detaily: palubní systém při načítání promítá staré logo Fiatu, nejvyšší verze mají před spolujezdcem druhou krytou schránku a potah palubní desky z bambusových vláken. Před řidičem je přístrojový štít tvořený obrazovkou o uhlopříčce 10 palců. Kromě základního zobrazení provozních údajů nenabízejí příliš možností konfigurace. Uprostřed palubní desky se nachází o něco větší dotykový displej o rozměru 10,25 palce. Má solidní grafiku i odezvu.
Prostorností Grande Panda v rámci segmentu vyniká. Přitom měří těsně pod čtyři metry a rozvor náprav činí 2540 mm. Před koleny je solidní porce místa, nad hlavou díky vyšší stavbě téměř královský prostor. Zavazadlový prostor s objemem 361 litrů je také poměrně slušný. Vytknout bychom mohli snad jen vyšší nakládací hranu a po sklopení sedadel výrazný schod a nakloněná plocha.
Pohony a technika
Elektrická verze je technicky shodná s modelem ë-C3. Přední kola roztáčí elektromotor o výkonu 83 kW, což napovídá, že půjde spíše o příjemného společníka do města než o dravce. Zrychlení z 0 na 100 km/h zvládne za 11 sekund a maximální rychlost činí 132 km/h.
Akumulátor má kapacitu 44 kWh a podle automobilky stačí na dojezd 320 kilometrů. Reálný dojezd ale bude o něco nižší především v zimních měsících. Nabíjení je možné u DC stojanů výkonem až 100 kW, ale elektrická Grande Panda má v rukávu jeden trik. V přední masce se nachází samonavíjecí 7kW dobíjecí kabel, takže nemusíte vozit kabely v zavazadlovém prostoru. Pokud si však připlatíte za rychlejší 11kW AC nabíjení, výhoda samonavíjecího kabelu mizí. U DC nabíječky se z 20 na 80 procent dobije za 27 minut. Sílu rekuperace nelze nastavit — ovladače pod volantem Grande Panda nemá.
V nabídce je i mild-hybridní verze se zážehovým tříválcem 1.2 Turbo 74 KW ve spojení s elektromotorem (21 KW). Kombinovaný výkon je 81 kW, akční cena startuje částkou 459 900 Kč. Podle metodiky WLTP je kombinovaná spotřeba 5,1 l/100 km. V rámci redakčního testu jsme se k této hodnotě přiblížili (5,5 l/100 km), což nás mile překvapilo. Brzy dorazí také varianta s čistě zážehovým motorem.
Kromě samonavíjecího kabelu nabízí Grande Panda řadu chytrých detailů, i když nic vyloženě technického rázu. Standardní výbava zahrnuje autonomní nouzové brzdění řízené kamerou, zpětná kamera má velmi solidní rozlišení, z něhož by se někteří konkurenti mohli učit. Sledování mrtvých úhlů však u elektrické verze nenajdete ani mezi příplatkovou výbavou.
Technické údaje Fiat Grande Panda
Nejlevnější elektrická verze – Electric Red | |
MOTOR, PŘEVODOVKA: | |
Druh a uspořádání motoru | Synchronní elektromotor, s permanentním magnetem, pohon předních kol |
Největší výkon (kW) | 83 |
Největší točivý moment (Nm) | 180 |
Převodovka | Samočinná |
VÝKONY: | |
Největší rychlost (km/h) | 132 |
Zrychlení z 0 na 100 km/h za (s) | 11 |
Spotřeba energie (kombinovaná) (kWh/100 km) |
16,8 |
Nabíjecí výkon AC/DC (kW) | 7/100 |
Kapacita baterie (kWh) | 44 |
Dojezd (km) | 320 |
ROZMĚRY: | |
Vnější rozměry (délka/šířka/výška) (mm) | 3999/1763/1581 |
Rozvor (mm) | 2540 |
Zavazadlový prostor (l) | 361/1315 |
HMOTNOSTI: | |
Provozní/užitečná hmotnost (kg) | 1532/378 |
Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu (kg) | 550/— |
CENA: | |
629 900 Kč (včetně DPH) |