Čínská automobilka – to je pro většinu z nás především MG, v poslední době možná také Dongfeng, BYD nebo Hongqi. Vedle nich a několika dalších výrobců nedávno vstoupil na trh další hráč: start-up Leapmotor, který se skupinou Stellantis vytvořil společný podnik. Kromě elektrického hatchbacku T03 nabízí rovnou i konkurenta Enyaqu nebo Tesly Model Y – Leapmotor C10.
Interiér a vnitřní prostor
Prostornost interiéru je u čínského SUV prioritou. A minimálně na zadních sedadlech Leapmotor C10 nezklame. Rozvor o délce 2825 mm rozhodně nezaostává za konkurencí v segmentu. Také šířka 1900 mm naznačuje, že i v oblasti ramen bude místa dostatek. Zavazadlový prostor je ale pod průměrem. Základní objem je 435 litrů, po sklopení zadních opěradel pak 1410 litrů.
Palubní deska výrazně připomíná Teslu – jednoduchostí a překvapivou čistotou. Nachází se zde pouze 14,6palcová dotyková obrazovka, před řidičem je pak přístrojový dísplej s uhlopříčkou 10,25 palce. A kromě páček pod volantem už nic dalšího. Žádná tlačítka, žádné žádné přepínače.
Určitá skupina zákazníků z toho patrně nadšená nebude – ovládání klimatizace přes dotykový displej je i u Tesly zbytečně rozptylující. Leapmotor slibuje u obou obrazovek vysoké rozlišení, standardem jsou navigace i aktualizace na dálku. Ve vyšší výbavě nechybí ortopedická sedadla s ventilací ani tepelné čerpadlo, které se hodí jak v zimě, tak v létě, a navíc šetří elektrickou energii.
Pohony a technika
Skutečnou zajímavostí modelu C10 je nabídka dvou variant pohonného ústrojí. Začněme klasickou – plně elektrickou verzí s jediným elektromotorem o výkonu 160 kW vzadu. Akumulátor má kapacitu 69,9 kWh a měla by stačit na dojezd 424 kilometrů.
Slabinou je pomalé nabíjení. Střídavým proudem s výkonem 11 kW jde o běžný standard, ale stejnosměrné nabíjení pouze 84 kW je u elektromobilu s cenovkou blízkou milionu poměrně pomalé. Ani nabíjecí křivka neoslní – nabíjení z 30 na 80 procent zabere 30 minut, zatímco někteří konkurenti zvládnou nabít z 10 na 80 procent za stejný čas.
Výhodou je standardní funkce V2L, tedy možnost napájet z akumulátoru jiné elektrické spotřebiče pomocí speciálního adaptéru. Nechybí ani třístupňová rekuperace.
Ještě zajímavější je verze REEV – zjednodušeně řečeno jde o model s prodlužovačem dojezdu. V praxi se jedná o elektrický vůz vybavený spalovacím motorem, který slouží výhradně jako generátor elektrické energie a nikdy nepřenáší točivý moment přímo na kola. V případě vybitého akumulátoru tak vyrábí elektřinu a prodlužuje dojezd.
Tento typ pohonu je aktuálně mimořádně populární na čínském trhu. U Leapmotoru C10 má elektromotor výkon 158 kW, akumulátor kapacitu 28,4 kWh a elektrický dojezd činí 145 kilometrů. Nabíjení je možné výkonem 65 kW u DC a 6,6 kW u AC nabíječky. Spalovací motor je zážehový čtyřválec o výkonu 50 kW s palivovou nádrží na 50 litrů. Celkový dojezd podle výrobce dosahuje až 974 kilometrů.
Stejně jako čistě elektrická verze má i REEV třístupňovou rekuperaci a funkci V2L. Pohon pracuje ve čtyřech režimech podle toho, kdy chce řidič vyrábět elektřinu spalovacím motorem a jak chce využívat elektrickou energii.
Pohon je pravděpodobně nejzajímavější technologickou vychytávkou modelu C10. Už v základní výbavě však vůz nabízí 17 asistenčních systémů a sedm airbagů. Mezi asistenty nechybí sledování mrtvých úhlů, udržování v jízdním pruhu či sledování dopravy za vozidlem při couvání s autonomním brzděním. Dále je k dispozici 360stupňová kamera nebo funkce „průhledného podvozku“, kde je vidět terén nebo silnice pod koly. Toto zobrazení obvykle mívají spíše terénní vozy. Záruka je stanovena na čtyři roky nebo 120 tisíc kilometrů.
Technické údaje Leapmotor C10
Nejlevnější elektrická verze – C10 | |
MOTOR, PŘEVODOVKA: | |
Druh a uspořádání motoru | Synchronní elektromotor s permanentním magnetem, pohon předních kol |
Největší výkon (kW) | 70 |
Největší točivý moment (Nm) | 158 |
Převodovka | Samočinná |
VÝKONY: | |
Největší rychlost (km/h) | 130 |
Zrychlení z 0 na 100 km/h za (s) | 12,7 |
Spotřeba energie (kombinovaná) (kWh/100 km) |
16,3 |
Nabíjecí výkon AC/DC (kW) | 6,6/48 |
Kapacita akumulátoru celková/využitelná (kWh) | 37,5/35,6 |
Dojezd (km) | 265 |
ROZMĚRY: | |
Vnější rozměry (délka/šířka/výška) (mm) | 3620/1652/1577 |
Rozvor (mm) | 2400 |
Zavazadlový prostor (l) | 210/880 |
HMOTNOSTI: | |
Provozní/užitečná hmotnost (kg) | 1250/225 |
Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu (kg) | neudáváno |
CENA: | |
470 000 Kč (včetně DPH) |