9 října, 2025

Mercedes-Benz CLA

První vlna elektromobilů Mercedesu s označením EQ zaujala svým designem i aerodynamickou efektivitou, prodeje přeci jen nenaplnily očekávání. Automobilka se tehdy zaměřila na luxusnější segmenty, zatímco až nová generace elektromobilů míří přímo proti modelům jako Tesla Model 3 nebo BMW i4. Do hry se navíc vracejí tradiční jména — například CLA, které v nové generaci nabídne i mild-hybridní motory, ale primárně vstupuje na trh jako elektromobil.

Interiér a vnitřní prostor

Éra názvů začínajících na EQ je u elektrických Mercedesů definitivně minulostí. Už elektrická třída G nesla označení „s technologií EQ“, a podobně je na tom i nové CLA. Na první pohled působí zcela běžně — zaměnitelně, nenápadně, bez jasného náznaku, co se skrývá pod kapotou. A právě tam se nachází zavazadlový prostor o objemu 101 litrů. Mimochodem, jde o první model za posledních 90 let, který Mercedes-Benz vybavil úložným prostorem pod přední kapotou.

Praktičnost je jedním z hlavních atributů nového CLA, přestože se stále jedná o sedan, respektive čtyřdveřové kupé. Rozvor náprav činí 2790 mm, což odpovídá hodnotám běžným u velkých SUV typu Škoda Kodiaq. Designéři navíc zvýšili linii střechy o 29 mm, takže i nad hlavou je nyní více místa. Zadní zavazadlový prostor nabízí solidních 405 litrů (i když méně než u předchozí generace), a díky přednímu úložnému prostoru už nebude nutné obětovat místo na nabíjecí kabely.

Milovníky technologií potěší interiér, který plně odpovídá standardům značky Mercedes-Benz. Před řidičem se nachází 10,25palcový digitální přístrojový štít, zatímco uprostřed palubní desky dominuje obrazovka multimediálního systému s navigací o uhlopříčce 14,4 palce. CLA je navíc prvním modelem značky s vlastním operačním systémem Mercedesu, který využívá umělou inteligenci. Díky tomu lze funkce vozu aktualizovat na dálku — včetně asistenčních systémů. Automobilka slibuje, že vůz zůstane technologicky aktuální i dlouho po výrobě.

Uživatelské rozhraní infotainmentu využívá AI od Googlu i Microsoftu, což je v automobilovém průmyslu průlomová novinka. Dá se očekávat, že se tato technologie brzy objeví i v dalších modelech s trojcípou hvězdou. Za příplatek může být před spolujezdcem umístěn další displej. Kabina působí velmi moderně a elegantně, snad jen škoda absence fyzických tlačítek — i když vývoj směřuje k ovládání pomocí přirozeného jazyka.

Pohony a technika

Zásadní informací je, že Mercedes-Benz CLA s technologií EQ využívá 800V platformu, která umožňuje rychlejší nabíjení díky vyššímu maximálnímu výkonu. Výhodou je nejen rychlost, ale i schopnost udržet vysoký výkon po delší dobu — což je oblast, kde některé konkurenční modely, například Tesla, narážejí na limity. Mercedes slibuje nabíjecí výkon až 320 kW, přičemž z 10 na 80 % se baterie dobije za 22 minut. Po pouhých deseti minutách nabíjení lze ujet až 325 kilometrů.

Základní verze 250+ s pohonem zadních kol disponuje jediným elektromotorem o výkonu 200 kW. Zrychlení z 0 na 100 km/h zvládne za 6,7 sekundy. Normovaná spotřeba činí 12,2 kWh na 100 km, což znamená dojezd až 792 kilometrů. CLA s technologií EQ je vybaveno akumulátorem s využitelnou kapacitou 85,5 kWh.

Stejný akumulátor má i verze 350 4Matic, která přidává druhý elektromotor na přední nápravě. Výkon tak stoupá na 260 kW a zrychlení na stovku trvá pouhých 4,9 sekundy. Spotřeba energie je mírně vyšší, ale dojezd stále dosahuje až 770 kilometrů. Mercedes se sice vzdal kontroverzního designu, ale aerodynamická efektivita zůstává špičková. Nabíjení je navíc stejně rychlé jako u základní verze.

Velkou výhodou oproti konkurenci je použití dvoustupňové převodovky. První stupeň zajišťuje okamžité zrychlení, vysokou tažnou sílu a efektivitu v městském provozu. Druhý stupeň je optimalizován pro vysoké rychlosti a účinnost na dálnici, což přispívá k dlouhému dojezdu i jízdnímu komfortu.

CLA míří technologicky na vrchol své třídy. Nechybí ani další vychytávky — například čelní maska může svítit pomocí 142 individuálních LED hvězd s centrálně podsvíceným logem. Všechny verze CLA disponují asistenty pro sledování mrtvého úhlu, udržování jízdního pruhu či podporu při vyhýbacím manévru. Volitelně lze přidat i další prvky výbavy.

Technické údaje Mercedes-Benz CLA

  Nejlevnější elektrická verze –  250+ s technologií EQ
MOTOR, PŘEVODOVKA:
Druh a uspořádání motoru Synchronní elektromotor s permanentním magnetem, pohon zadních kol
Zdvihový objem (cm3) xxx
Největší výkon (kW) 200
Největší točivý moment (Nm) 335
Převodovka samočinná, dvoustupńová
ROZMĚRY:
Vnější rozměry (délka/šířka/výška) (mm) 4723/1855/1468
Rozvor (mm) 2790
Zavazadlový prostor (l) 405 + 101
HMOTNOSTI:  
Provozní/užitečná hmotnost (kg) 2055/455
Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu (kg) 1500/750
VÝKONY:
Největší rychlost (km/h) 210
Zrychlení z 0 na 100 km/h za (s) 6,7
Spotřeba energie
(kombinovaná) (kWh/100 km)
12,2
Kapacita akumulátoru celková/využitelná (kWh) 90/85
CENA:
  1 351 570 Kč (s DPH)

Galerie

Přihlásit Registrace
Pamatovat si mě
Ztracené heslo?
Přihlásit Registrace
Potvrzení registrace vám zašleme e-mailem.
Obnova hesla Registrace
Přihlásit