Pomalá a někdy i kontroverzní. Tak lze v kostce charakterizovat počáteční elektrickou strategii Volkswagenu. Jeho modely ID provázela řada porodních bolestí, zejména kvůli problémovému softwaru. Volkswagen se ale z chyb poučil, a tak současné elektrické modely patří z pohledu dojezdu a spotřeby k nejlepším. Jedním z hlavních bestsellerů je SUV ID.4, z něhož vychází například i Škoda Enyaq.
Interiér a vnitřní prostor
Volkswagen ID.4 už patří k „veteránům“ elektromobilního trhu – do prodeje se dostal na podzim 2020. Průběžné modernizace techniky, nikoliv designu, ho však dokázaly udržet ve hře i proti mnohem mladší konkurenci. Přesto právě vzhledem začíná být trochu vzdálený současnému stylu automobilky. Místo ostřejších hran je aerodynamicky zaoblený, například s podsvícenou lištou v čelní masce. Na konci roku 2026 dorazí faceliftované provedení ID.4.
Interiér naopak odpovídá stylu ostatních modelů německé automobilky. To hlavní se vylepšilo už před nějakým časem: software prošel generálními úpravami, je stabilnější, plynulejší a intuitivnější.
Ovládání palubního systému probíhá na displeji s uhlopříčkou 12,9 palce, který je standardně vybaven i navigací. Ta funguje velmi slušně a zobrazuje dostupné nabíjecí body. Před řidičem není velká obrazovka, ale malý, velmi dobře čitelný a přehledný displej, který zobrazuje nejdůležitější provozní údaje a nastavuje se spolu s volantem.
Často kritizovaným prvkem bylo ovládání pomocí dotykových tlačítek a ploch – zejména nastavování teploty a hlasitosti lištou pod dotykovou obrazovkou. Ta byla dříve neosvětlená. Což už je ale věcí minulosti. Tlačítka na volantu sice působí jako dotyková, ale mají haptickou odezvu. Zpracování je slušné, použité materiály jsou v nižších výbavách tvrdé, ale nepůsobí lacině.
Velmi slušný je také prostor pro cestující. Na rozdíl od Škody Enyaq navíc řidiče netlačí palubní deska do pravého kolene. Vzadu pomáhá pravidelný tvar střechy a rozvor náprav natažený na 2771 mm. Zavazadlový prostor pojme u 4,6 metru dlouhého SUV solidních 543 litrů, ačkoliv frunk, tedy prostor pod přední kapotou nečekejte, i když má ID.4 v základním uspořádání pohon zadních kol.
Pohony a technika
Základem Volkswagenu ID.4 je platforma MEB, která může být osazena jedním elektromotorem vzadu, nebo dvěma – po jednom na každé nápravě. Základní verze má 52kWh akumulátor (využitelná kapacita) a 125kW elektromotor. Ujede maximálně 360 kilometrů a zvládne nabíjení výkonem až 145 kW. Jde skutečně o základní stavební kámen nabídky.
Výše postavená verze se 77kWh akumulátorem (opět využitelná kapacita) zvládne až 564 kilometrů a nabízí vyšší maximální výkon 210 kW. Nabíjení na DC stojanu je možné výkonem 175 kW, takže z 10 na 80 procent se ID.4 dobije za 28 minut.
Nejvýše stojí čtyřkolka 4Motion se stejně velkým akumulátorem i výkonem jako předchozí verze. Dojezd se mírně snížil na 529 kilometrů kvůli druhému elektromotoru vpředu. Nabíjecí výkon i křivka zůstávají stejné. Vrcholem nabídky je sportovní verze GTX, která má také pohon všech kol, výkon 250 kW a akumulátor s využitelnou kapacitou 79 kWh. Dojezd klesl na 522 km, ale maximální nabíjecí výkon vzrostl na 185 kW.
Dobrou zprávou pro zákazníky je, že všechny verze ID.4 mají pro topení i chlazení interiéru standardně tepelné čerpadlo. SUV lze dovybavit prvky jako jsou výkonná přední Matrix LED světla, průhledový displej nebo 360stupňová kamera. Volkswagen zvládá i automatické parkování, komunikaci s infrastrukturou nebo příjem zpráv od záchranných složek díky systému Car2X.
Technické údaje Volkswagen ID.4
Nejlevnější elektrická verze – ID.4 Pure Limited | |
MOTOR, PŘEVODOVKA: | |
Druh a uspořádání motoru | Synchronní elektromotor s permanentním magnetem, pohon zadních kol |
Největší výkon (kW) | 125 |
Největší točivý moment (Nm) | 310 |
Převodovka | Samočinná |
VÝKONY: | |
Největší rychlost (km/h) | 160 |
Zrychlení z 0 na 100 km/h za (s) | 9 |
Spotřeba energie (kombinovaná) (kWh/100 km) |
16,65 |
Nabíjecí výkon AC/DC (kW) | 11/145 |
Kapacita baterie (kWh) | 52 |
Dojezd (km) | 360 |
ROZMĚRY: | |
Vnější rozměry (délka/šířka/výška) (mm) | 4584/1852/1634 |
Rozvor (mm) | 2771 |
Zavazadlový prostor (l) | 543/1575 |
HMOTNOSTI: | |
Provozní/užitečná hmotnost (kg) | 1975/525 |
Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu (kg) | 1200/750 |
CENA: | |
949 900 Kč (včetně DPH) |