SEAT Leon Cupra má v historii španělského kompaktu dlouhou tradici sahající až k první generaci z konce 90. let. To se ale ještě nedělala verze kombi, ta přijela až ve třetí generaci s přívlastkem Sportstourer a Cupra se stala stálou součástí i její nabídky. Sportovní verze tak nechybí ani u současné čtvrté generace vozu, jen už nejde o specifickou variantu v rámci značky SEAT. Auto se nabízí pod samostatnou značkou CUPRA a nedávno prošlo modernizací.
Interiér a vnitřní prostor
CUPRA se snaží, aby její modely vypadaly svébytně a příliš nedávala na odiv, že leon vychází ze značky SEAT. Po modernizaci se to tak týká i Leonu Sportstourer, který dostal především úplně novou přední část, která jako by z oka vypadala omlazenému Formentoru. Standardní diodová světla mohou nahradit maticové diodové světlomety se stálým dálkovým svícením a vykrýváním protijedoucích vozidel. Vzadu nechybí svítilny propojené lištou, tvořící logo CUPRA uprostřed.
Interiér je stejný jako u hatchbacku a sází po modernizaci na udržitelnější materiály, základní architektura ale zůstává stejná. Standardem je teď dotyková obrazovka multimediálního systému o rozměru 12,9 palce, která může být volitelně dovybavena navigací. Software poslední generace je intuitivní a rychlý, absenci fyzických tlačítek ale vyřešit nedokáže. Leon je tak odkázaný na dotykovou lištu pro nastavování teploty nebo hlasitosti audiosystému, využít lze samozřejmě i tlačítka na volantu nebo menu v rámci multimediálního systému. Klasické tlačítko je ale pohodlnější. Displej přístrojů s uhlopříčkou 10,25 palce jsou též standardem a disponují různými režimy zobrazení. Sportovní jsou přední sedadla nebo volant, vše podtrhují dekorační plochy s rámováním v měděném odstínu.
Velikostně se jedná o standardní kombi nižší střední třídy. Délka je oproti hatchbacku o 260 mm delší (4656 milimetrů), rozvor náprav o délce 2686 mm je stejný. Na zadních sedadlech se tak cestující tísnit nemusí. Zavazadlový prostor zážehové mildhybridní a klasické vznětové verze má 620 litrů, po sklopení opěradel vzroste na 1600 litrů, plug-in hybrid si i kvůli akumulátoru pohoršil na 470 l, respektive na 1450 litrů.
Motory a technika
Nejlevnější verze startuje s klasickou patnáctistovkou o výkonu 110 kW a šestistupňovou ručně řazenou převodovkou. Alternativou je stejný základ s mild-hybridní technikou, stejným výkonem a sedmirychlostním DSG. Tato varianta je o 0,4 l/100 km úspornější a o malinko svižnější. Z 0 na 100 km zvládne za 9 sekund.
Vznětový dvoulitr taktéž o výkonu 110 kW ve spojení se samočinnou převodovkou je o něco svižnější, ale hlavně úspornější. Z 0 na 100 km/h zrychlí za 8,7 sekund. CUPRA nabízí i další motory, mimo jiné dvoulitrové TSI s výkonem 245 kW a pohonem všech kol.
Kdo by chtěl šetřit o něco více, může zvolit plug-in o jehož pohon se stará zážehová patnáctistovka a elektromotor se souhrnným výkone 150 nebo 200 kW. Standardem je dvouspojková převodovka DSG. Silnější varianta zdolá stokilometrovou metu za 7,3 vteřiny. Spotřebuje přitom průměrně méně než půl litru benzinu, protože má k tomu skoro 20kWh akumulátor. Ta umožňuje ujet až sto kilometrů jen na elektřinu, navíc ji lze dobíjet až 50 kW.
Absolutním vrcholem je dvoulitrové TSI o výkonu 245 kW dostupné pouze v provedení VZ. Stovku zdolá za 4,8 sekundy a má omezenou maximální rychlost na 250 km/h.
V základní výbavě nechybí nouzové brzdění, pomocník pro jízdu v pruhu, přední a zadní parkovací snímače nebo adaptivní tempomat. Vyšší verze nebo příplatkový ceník obsahují dále třeba adaptivní tlumiče nebo matrixové LED světlomety. A třeba také lepší brzdy Brembo.
Technické údaje CUPRA Leon Sportstourer
Nejlevnější zážehová verze – 1.5 TSI | Nejlevnější vznětová verze – 2.0 TDI DSG | |
MOTOR, PŘEVODOVKA: | ||
Druh a uspořádání motoru | Zážehový přeplňovaný čtyřválec, pohon předních kol | Vznětový přeplňovaný čtyřválec, pohon předních kol |
Zdvihový objem (cm3) | 1498 | 1968 |
Největší systémový výkon (kW) při otáčkách (1/min) | 110 při 5000-6000 | 110 při 3000-4200 |
Největší točivý moment (Nm) při otáčkách (1/min) | 250 při 1500-3500 | 360 při 1600-2750 |
Převodovka | Šestistupňová, ručně řazená | sedmistupňová dvouspojková, samočinná |
ROZMĚRY: | ||
Vnější rozměry (délka/šířka/výška) (mm) | 4656/1799/1438 | 4656/1799/1438 |
Rozvor (mm) | 2686 | 2686 |
Zavazadlový prostor (l) | 620/1600 | 620/1600 |
HMOTNOSTI: | ||
Provozní/užitečná hmotnost (kg) | 1419/521 | 1524/526 |
Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu (kg) | 1500/720 | 1800/750 |
VÝKONY: | ||
Největší rychlost (km/h) | 216 | 214 |
Zrychlení z 0 na 100 km/h za (s) | 9,2 | 8,7 |
Spotřeba paliva (kombinovaná) (l/100 km) |
5,9-6,4 | 4,9-5,2 |
Emise CO2 (g/km) | 134-145 | 128-138 |
CENA: | ||
829 900 Kč (včetně DPH) | 964 900 Kč (včetně DPH) |