Vyznat se v nabídce SUV Volkswagenu chce skoro detektivní schopnosti. Němci nabízejí na českém trhu velké množství modelů všech velikostí a jedním z úspěšných zástupců je i model Taigo. Ten má přitom své kořeny na brazilském trhu a zároveň se jedná o stylovější alternativu modelu T-Cross.
Interiér a vnitřní prostor
Ačkoliv je nejlevnější, rozhodně není nudný nebo výběhový. Dostupnější SUV od Volkswagenu než je taigo momentálně na trhu nenajdete, přitom stylu má i čtyři roky od premiéry auto pořád na rozdávání. Němečtí designéři se trefili tvarem přední části, která jakoby snad ani moc nestárla, kterou vhodně namixovali se svažující se střechou. V zadní části tak lehce ubyl prostor nad hlavami cestujících a pro zavazadla. Žádná tragédie se ale nekoná.
Že je taigo technicky příbuzný modelům jako T-Cross nebo Polo poznáte ihned v interiéru. Rozvržení palubní desky je prakticky shodné, sem ještě nedorazilo řešení známé z golfu nebo tiguanu s dotykovou lištou pro nastavení klimatizace. Jakkoliv už ani tady nakonec nedostanete klasické fyzické ovladače.
Pokud zvolíte automatickou klimatizaci, má auto dotykový panel pod výdechy ventilace. Manuální provedení má nadále standardní otočné ovladače. Vždycky má Taigo standardně dotykovou obrazovku s úhlopříčkou osm palců, až ve vyšších výbavách jde ale o plnohodnotný infotainment, ačkoliv bezdrátový Apple CarPlay i Android Auto nabízí taigo standardně. Vždy má rovněž osmipalcové virtuální budíky, které lze nahradit obrazovkou s úhlopříčkou 10,25 palce a rozšířenými funkcemi.
Plasty jsou sice místy tvrdé, ale zpracování na úrovni. Velikostí se taigo řadí někam na úroveň Škody Kamiq, ovšem s kratším rozvorem náprav. Na délku má 4269 mm, z čehož 2554 mm ukrajuje rozvor náprav. Trochu zamrzí absence posuvné zadní lavice, kterou má třeba SUV T-Cross. Nicméně nakonec ani svažující se střecha neubírá nad hlavou tolik místa, přinejmenším ne lidem s výškou kolem 180 cm. Zavazadlový prostor pak má objem 440 litrů i s prostorem pod podlahou. Po sklopení zadních opěradel lze využívat 1222 litrů.
Pohony a technika
Pohled pod kapotu Volkswagenu Taigo je možná až nápadně jednoduchý. Vznětové agregáty tam ani nikdy nebyly, takže se zájemce musí spokojit se zážehovými tří- a čtyřválci ve třech výkonových verzích.
Základem nabídky je přeplňovaný tříválec 1.0 TSI naladěný na 70 kW v kombinaci s ručním řazením s pěti stupni. Stejný motor najdete i ve Fabii, ostatně totožný základ s polem (a tedy i škodovkou) k tomu SUV předurčuje. Taigo není kdovíjaký sprinter, ale zase mu stačí 5,3 litru paliva na 100 kilometrů. Připomínáme bez jakékoliv elektrifikace.
Střední cestu představuje tříválec 1.0 TSI ovšem naladěný na 85 kW. Ten se nabízí jak s ručním – ale šestistupňovým – řazením, tak se samočinným dvouspojkovým ústrojím.
Kdo chce výkon a sílu, musí jít na opačný konec nabídky, kde je zážehový čtyřválec 1.5 TSI se 110 kW, který umí slušně zacvičit i s většími a těžšími modely. Motor je spojený výhradně se samočinným řazením se sedmi stupni a dvěma spojkami a zvládá stovku za 8,2 vteřiny: o skoro tři vteřiny rychleji než základní motor. Má ale také o půl litru vyšší normovanou spotřebu.
Taigo lze velmi slušně vyšperkovat. Nechybí třeba Matrix LED světla s podsvícenou lamelou napříč maskou chladiče či třeba poloautomatický parkovací asistent. Na úplně nejpokrokovější technologie známé z velkých modelů Volkswagenu sice zapomeňte, i tak je ale taigo možné vybavit slušnou porcí techniky včetně třeba 9,2palcového dotykového displeje.
Technické údaje: Volkswagen Taigo
Nejlevnější zážehová verze – Volkswagen Taigo 1.0 TSI | |
MOTOR, PŘEVODOVKA: | |
Druh a uspořádání motoru | Zážehový přeplňovaný tříválec, pohon předních kol |
Zdvihový objem (cm3) | 999 |
Největší výkon (kW) při otáčkách (1/min) | 70 při 4800 |
Největší točivý moment (Nm) při otáčkách (1/min) | 175 při 1600-3500 |
Převodovka | pětistupňová, ručně řazená |
ROZMĚRY: | |
Vnější rozměry (délka/šířka/výška) (mm) | 4269/1757/1499 |
Rozvor (mm) | 2554 |
Zavazadlový prostor (l) | 440/1222 |
HMOTNOSTI: | |
Provozní/užitečná hmotnost (kg) | 1264/416 |
Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu (kg) | 1000/610 |
VÝKONY: | |
Největší rychlost (km/h) | 184 |
Zrychlení z 0 na 100 km/h za (s) | 11,1 |
Spotřeba paliva (kombinovaná) (l/100 km) |
5,3 |
Emise CO2 (g/km) | 121 |
CENA: | |
529 900 Kč (včetně DPH) |