25 listopadu, 2025

CUPRA Terramar

Terramar pootevírá mladé značce CUPRA dveře do luxusního segmentu. Spojuje dynamiku, exkluzivní design a špičkové technologie, aniž by opustil jedinečnou identitu značky a její sportovní DNA.

 Třída SUV má neuvěřitelný potenciál. Přes dvacet let trhá nové a nové prodejní rekordy. Není tedy divu, že si CUPRA nechce nechat tuto úspěšnou karosářskou vlnu ujít a po modelu Ateca, který dodal SEAT, postavila svůj první samostatný model Formentor, následovaný větším a luxusnějším terramarem, který nemá paralelu u automobilky SEAT. Staví na platformě MQB Evo koncernu Volkswagen, je úzce spjatý s modely jako Volkswagen Tiguan nebo Audi Q3. Jen rebelštější podvozek i řízení jsou laděny sportovněji.

S délkou 4519 mm je terramar o něco kratší než nový tiguan, ale stále má stejný rozvor a tedy i celkovou úroveň vnitřního prostoru, který je štědrý především svou šířkou a objemem zavazadlového prostoru. Díky posuvné druhé řadě sedadel nabízí 540 až 642 litrů a dokáže utáhnout přívěsy o hmotnosti až 2,2 tuny. V těchto aspektech se také výrazně liší od menšího modelu Formentor. V ostatních disciplínách je podobný. Máme na mysli především prostor nad hlavou a pro kolena cestujících, kde je dokonce o 4 cm stísněnější. Jinak má terramar celkovou délku interiéru o 14 cm delší, v úrovni loktů je širší o 4 cm a délka zavazadlového prostoru narostla o 15 cm. A když jsme zmínili schopnost tahat, formentor zvládá přívěsy o hmotnosti nejvýše 1,7 tuny, tedy o 500 kg méně.

Interiér a vnitřní prostor

Interiér Cupry Terramar sází na výrazný styl a moderní technologie už v základu. Přístrojová deska je horizontálně členěná, ozdobená dekory v tmavě modré nebo černé barvě s měděnými detaily. Prostřední části dominuje dotykový infotainment s displejem o uhlopříčce 12,9 palce, s hlasovým ovládáním a bezdrátovým připojením Apple CarPlay/Android Auto. Vedle něj nechybí digitální přístrojový štít s úhlopříčkou 10,25 palce a ambientní LED osvětlení s funkcí upozorňování na přítomnost dalších vozidel. Sedadla mají sportovní skořepinový tvar, standardně jsou čalouněna kombinací látky a umělé kůže a doplněna vyhříváním. Vyšší výbavy nebo pakety umožňují zvolit černý interiér, kožené čalounění s červenými detaily či prémiový audiosystém Sennheiser.

Ergonomii doplňuje široká výbava komfortních prvků: třízónová klimatizace, vyhřívaný sportovní volant s integrovaným voličem převodovky, posuvná zadní sedadla nebo elektrické ovládání pátých dveří s bezdotykovou funkcí. Ve verzi e-HYBRID nabízí zavazadelník objem 400–490 litrů, spalovací varianty pak disponují prostorem 508–642 litrů. Díky dvojitému dnu, děleným opěradlům zadních sedadel a možnosti dovybavit zavazadlový prostor zásuvkou nebo dělicí sítí zvládne Terramar i praktické každodenní úkoly.

Pohony a technika

Pod kapotou najdete pouze zážehové motory 1.5 a 2.0 TSI, které kombinují různý výkon a některé i elektrickou výpomoc v podobě mild hybridu a plug-inu nové generace. Škoda že v nabídce chybí vznětový motor.

Základem je mildhybridní patnáctistovka s výkonem 110 kW vynikající efektivitou provozu díky schopností v nízké zátěži přepínat do tříválcového režimu a startér-generátoru. Ten ulevuje motoru při větší zátěži a umožňuje mu snadněji plachtit. Kdo často jezdí po městě nebo se potýká s nízkoemisními zónami, pravděpodobně sáhne po jednom ze dvou plug-in hybridů založených na stejném zážehovém motoru 1.5 TSI. Kombinovaný výkon je 150 nebo 200 kW. Díky dostatečně velkému 19,7kWh akumulátoru lze na elektřinu ujet kolem 100 km. Nabíjení je možné 11kW wallboxem nebo 50kW DC stanicí.

Naopak duše prahnoucí po sportovním zážitku zůstanou věrné čistému zážehovému dvoulitru kombinovanému s pohonem všech kol. Zde je volba mezi slabší 150kW a plnotučnou 195kW variantou nesoucí označení VZ. Všechny motory jsou spojeny se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou DSG. Jen plug-in hybrid má převodových stupňů šest.

Ať už si zvolíte kteroukoli motorizaci, terramar potěší vynikající jízdní stabilitou a chutí zatáčet. V porovnání s menším a dravějším formentorem je samozřejmě znát vyšší stavba karoserie s výš umístěným těžištěm a komfortněji naladěný stabilizační systém, který zasahuje o něco dřív a s větší razancí. Řízení je i tak zábavné. Tato vlastnost se z řady nových automobilů bohužel postupně vytrácí.

Pro terramar je standardem sportovní podvozek, progresivní řízení závislé na rychlosti, strmé a přesné řízení, povedená geometrie podvozku a nový paket brzd Akebono pro verze VZ s většími kotouči a šestipístkovými třmeny.

CUPRA Terramar staví na platformě MQB Evo, která optimalizuje rozložení hmotnosti a nabízí víceprvkové uchycení zadní nápravy. Vpředu najdeme vzpěry typu MacPherson s novým spodním příčným ramenem s větším úhlem odklonu kol pro lepší stabilitu v zatáčkách.

Sportovní verze VZ má standardně k dispozici novou generaci adaptivních tlumičů DCC. Každý tlumič má nyní dva ventily, které regulují charakteristiku tlumení jak v kompresi, tak v tahu. Tvrdost tlumičů lze manuálně nastavit v 15 stupních. V režimech Performance a CUPRA je ovládání převodovky automaticky nastaveno na Sport. Přeřazuje rychleji a udržuje motor ve vyšších otáčkách.

Díky volitelným režimům jízdy (Comfort, Performance, CUPRA, Offroad a Individual) lze chování vozu přizpůsobit aktuálním preferencím i jízdním podmínkám. Novinka jezdí standardně na 18palcových kolech o šířce 235 mm. Alternativou jsou 19 a 20palcová kola s jednotnou šířkou pneumatik 255 mm.

Servis a ceny náhradních dílů

Servisní intervaly jsou nastaveny po 30 000 km nebo jednom roce. Všechny zážehové motory už nemají stanoven interval výměny rozvodového řemene a kladek. Jsou konstrukčně navrženy pro dlouhou životnost. Výrobce tedy doporučuje kontrolu ozubeného řemenu po 300 000 km nebo po 15 letech provozu.  

U některých motorů 1.5 eTSI se mění drážkový řemen na startér-generátoru a napínací kladka. U motorů 2.0 TSI se výměna neprovádí, předepsána je pouze kontrola v rámci servisních prohlídek.

Ceny nejčastěji měněných dílů jsou přiměřené třídě SUV nebo chcete-li výrazně pod cenou prémiového segmentu.

Technické údaje Cupra Terramar

  Nejlevnější zážehová verze – 1.5 eTSI
MOTOR, PŘEVODOVKA:
Druh a uspořádání motoru Zážehový přeplňovaný čtyřválec, pohon předních kol
Zdvihový objem (cm3) 1498
Největší výkon (kW) při otáčkách (1/min) 110 při 5000-6000
Největší točivý moment (Nm) při otáčkách (1/min) 250 při 1500-3500
Převodovka sedmistupňová, samočinná
ROZMĚRY:
Vnější rozměry (délka/šířka/výška) (mm) 4519/1869/1584
Rozvor (mm) 2680
Zavazadlový prostor (l) 508-642
HMOTNOSTI:
Provozní/užitečná hmotnost (kg) 1638/-
Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu (kg) 2000/750
VÝKONY:
Největší rychlost (km/h) 205
Zrychlení z 0 na 100 km/h za (s) 9,3
Spotřeba paliva
(kombinovaná) (l/100 km)
6,5-6,9
Emise CO2 (g/km) 135-149
CENA:
  1 122 900 (včetně DPH)

Galerie 

Přihlásit Registrace
Pamatovat si mě
Ztracené heslo?
Přihlásit Registrace
Potvrzení registrace vám zašleme e-mailem.
Obnova hesla Registrace
Přihlásit