9 října, 2025

Opel Grandland

Grandland sice teprve nedávno dostal druhou generaci, ale už se stačil zařadit mezi stálice Opelu, které si zákazníci velmi oblíbili. Ve Velké Británii se dokonce první generace na sklonku svého životního cyklu dostala mezi modely, kterým majitelé nejvíce věří a považují je za spolehlivé a vhodné ke koupi. Druhá generace tak má na co navazovat a objevuje se hned s několika různými druhy pohonu.

Interiér s vnitřní prostor

Čelní maska Opel Vizor s 3D logem blesku (může být i podsvícené), vzadu podsvícený nápis „Opel“. Grandland se oproti první generaci výrazně změnil a působí mnohem mohutněji než dosud. Však také znatelně vyrostl. Nová generace je o 173 mm delší, o 36 mm vyšší a o 49 mm širší než jeho předchůdce.

Rozvor náprav se protáhl na 2795 mm, což se pozitivně odráží na vnitřním prostoru. Na rozdíl od sourozeneckého Peugeotu 5008 není Grandland sedmimístný, ale pouze pětimístný. Oproti dalšímu sourozenci, Peugeotu 3008, však nemá tak rychle se svažující střechu. Pro pět lidí je uvnitř místa dostatek. Potvrzuje to i zavazadlový prostor objemu 550 litrů, který se po sklopení zadních opěradel zvětší až na 1645 litrů.

Chloubou nových Opelů jsou mimo jiné přední sedadla s ortopedickým certifikátem a technologií snižující tlak na kostrč. Německý výrobce je zařadil rovnou do základní výbavy. Navíc je možné je dovybavit ventilací nebo masážní funkcí, což se v této třídě příliš často nevidí.

Palubní deska plynule přechází do výplní dveří a řidiče se spolujezdcem svým způsobem obklopuje. Použité materiály jsou na velmi solidní úrovni. Součástí všech verzí je soustava dvou desetipalcových obrazovek – virtuálních ukazatelů a multimediálního systému. Nechybějí ani fyzické ovladače klimatizace nebo hlasitosti, což už dnes bohužel není samozřejmostí.

Pohony a technika

Základem nabídky je 48V mild-hybrid kombinující benzinový tříválec 1.2 Turbo o výkonu 100 kW s elektromotorem o výkonu 21 kW. Synchronní elektromotor je napájen kapalinou chlazeným lithiovým akumulátorem o kapacitě 0,9 kWh a je vestavěn do šestistupňové dvouspojkové samočinné převodovky.

Spalovací motor pracuje v Millerově cyklu, tedy s menším kompresním a delším expanzním/pracovním zdvihem. Díky podpoře elektromotoru má hybridní Grandland nižší spotřebu i emise: na papíře si řekne o 5,5 l/100 km a jeho emise činí jen 124 g CO₂ na 100 km. Opel uvádí, že na plnou nádrž zvládne SUV ujet až tisíc kilometrů.

Elektromotor se mimochodem stará o studený start motoru a snaží se kvůli snížení spotřeby zapojovat co nejčastěji – až do rychlosti 135 km/h. Ve městě teoreticky až polovinu času jezdí auto pouze na elektřinu. Akumulátor se dobíjí při zpomalování, kdy se spalovací motor zastavuje a odpojuje, a o napájení se stará setrvačností od kol roztáčený trakční elektromotor v režimu generátoru, nebo za jízdy s běžícím spalovacím motorem.

Alternativu mild-hybridu je o 200 000 korun dražší plug-in hybrid, který na plně nabitý akumulátor (18 kWh) podle metodiky WLTP ujede 85 km a nabízí celkový výkon všech motorů 143 kW. Další možností je plně elektrická varianta, která je k dispozici se zadním pohonem, nebo ve verzi 4×4.

Součástí sady asistenčních systémů je mimo jiné adaptivní tempomat s funkcí Stop & Go, rozšířené čtení dopravních značek nebo sledování mrtvých úhlů. Parkování a manévrování usnadňují parkovací senzory vpředu i vzadu, zpětná kamera s funkcí automatického čištění či dokonce 360stupňová kamera. Tradiční pýchou opelů jsou přední Matrix LED světlomety, které obsahují v každém světle 25 600 LED elementů.

Technické údaje Opel Grandland

  Nejlevnější zážehová verze – Hybrid 1.2 Turbo eDCT6 Edition
MOTOR, PŘEVODOVKA:
Druh a uspořádání motoru Zážehový mildhybridní přeplňovaný tříválec, pohon předních kol
Zdvihový objem (cm3) 1199
Největší výkon (kW) při otáčkách (1/min) 107 při 5500
Největší točivý moment (Nm) při otáčkách (1/min) 230 při 1750
Převodovka šestistupňová dvouspojková, samočinná
ROZMĚRY:
Vnější rozměry (délka/šířka/výška) (mm) 4650/1934/1665
Rozvor (mm) 2784
Zavazadlový prostor (l) 550/1645
HMOTNOSTI:
Provozní/užitečná hmotnost (kg) 1675/520
Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu (kg) 850/750
VÝKONY:
Největší rychlost (km/h) 202
Zrychlení z 0 na 100 km/h za (s) 10,2
Spotřeba paliva
(kombinovaná) (l/100 km)
5,5-5,6
Emise CO2 (g/km) 124-128
CENA:
  799 990 Kč (včetně DPH)

Galerie

Přihlásit Registrace
Pamatovat si mě
Ztracené heslo?
Přihlásit Registrace
Potvrzení registrace vám zašleme e-mailem.
Obnova hesla Registrace
Přihlásit