Ačkoliv v Česku patří Subaru spíše mezi značky pro „fajnšmekry“, má ve své nabídce celou řadu modelů s dlouhou historií, které pomáhaly formovat celou jednu kategorii aut. Mezi takové patří i Forester, který začínal jako mix kombi a SUV, ale postupně se převtělil v plnohodnotné SUV, co se ale nebojí ani těžšího terénu. Aktuálně je na trhu novinkou už šestá generace tohoto Subaru, která opět sází na osvědčený recept.
Interiér a vnitřní prostor
Za 28 let přes pět milionů prodaných kusů. Subaru Forester patří mezi nejúspěšnější auta své kategorie i značky vůbec. Takže se postupně vyvíjí, nesází na převratné změny. To je patrné i u šesté generace, která stojí na základech svého předchůdce, má ale vyšší tuhost karoserie.
I nová, šestá generace staví na osvědčené modulární platformě SGP a s předchůdcem sdílí shodný rozvor náprav, světlou výšku nebo mild-hybridní dvoulitrový boxer. Výrazněji narostla jen délka (+ 30 mm) a šířka (+ 15 mm).
Forester se řadí mezi větší SUV. Na délkou měří 4670 mm, čímž se řadí někam pod Škodu Kodiaq, ale třeba nad Hyundai Tucson. Rozvor náprav ukrajuje z délky 2670 mm, což zaručuje skvělé terénní schopnosti a nabízí solidní přechodový úhel. V oblasti kolen při jen průměrném rozvoru nabízí mimořádný prostor. Společně se Škodou Kodiaq tak patří k vůbec největším. Šířka 1830 mm zajišťuje solidní manévrování i v užších prostorech, zavazadlový prostor pak pojme 508 litrů v základním uspořádání a 1731 litrů po sklopení sedadel. Nově má Forester širší nakládací otvor a také výš umístěné výklopné páté dveře.
Kouzlo novinky tkví v detailech. Vše stávající je náležitě vylepšeno. Potěší především podvozek, který příkladně žehlí terénní nerovnosti, je mimořádně komfortní a přitom nezklame ani při sportovní jízdě na vyžehleném asfaltu. Jízdně tak nový Forester řadíme k tomu vůbec nejpovedenějšímu, co trh v daném segmentu s klasickými pružinami a tlumiči umí nabídnout.
Novinka dostala některé nové asistenční systémy, intuitivní infotainment a bezpečnostní systém EyeSight poslední generace, který má tři kamery a pět nových funkcí. Svou premiéru oslavil loni v modelu Crosstrek.
Nový design lépe zapadá do současného stylu japonské automobilky. Spolu se šestou generací Subaru zapracovalo na provedení interiéru, který je nyní hodnotnější jak po stránce zpracování, tak po stránce použitých materiálů. Multimediální systém je plynulejší než doposud, sází na 11,6palcovou vertikálně umístěnou obrazovku a nově bezdrátovou konektivitu Apple CarPlay i Android Auto.
Pohony a technika
Forester je pro evropské trhy k dispozici pouze s jedním zážehovým motorem s protiběžnými písty doplněným elektromotorem v podobě mild-hybridu. Ten pomáhá třeba při rozjezdech nebo se spotřebou paliva v městském provozu. Dvoulitrový atmosférický čtyřválec má pro evropský trh ale jen 100 kW a točivý moment 182 Nm.
Kvality auta totiž leží především v jízdních vlastnostech na silnici i v terénu, kde pomáhá tradičně pohon všech kol Symmetrical AWD. Auto má i specifické jízdní režimy X-Mode pro terén, nově fungující i při couvání. To znamená více trakce v ještě větším množství situací. Světlá výška 220 mm autu zůstala, nájezdový úhel vpředu se zvětšil na 20,3 stupně. Vzadu pak je 25,7 stupně.
Nadále má Forester také samočinnou převodovkou Lineartronic s plynule měnitelným převodem, zároveň ale technici vylepšili řízení s dvoupastrokovým elektrickým posilovačem. Zlepšení se dočkala i aerodynamika, spotřeba je 8,1 l/100 km. Jízda je také díky širšímu použití lepených spojů na karoserii tišší.
Součástí výbavy je nadále soubor bezpečnostních asistentů EyeSight, který nově obsahuje systém pro nepředvídatelné stavy řidiče. To znamená, že pokud auto detekuje, že řidič ztratil během jízdy vědomí, upozorní ho výstrahami, následně se ho pokusí probrat pulzováním brzd, a pak aktivuje výstražné blinkry a zastaví na rovném úseku. Dále nechybí 360stupňová kamera kolem auta a samozřejmě soubor již známých pomocníků včetně udržování uprostřed jízdního pruhu, nouzového brzdění nebo adaptivního tempomatu.
Technické údaje Subaru Forester
Nejlevnější zážehová verze – FB20 Active | |
MOTOR, PŘEVODOVKA: | |
Druh a uspořádání motoru | Zážehový mildhybridní atmosférický čtyřválec, pohon všech kol |
Zdvihový objem (cm3) | 1995 |
Největší výkon (kW) při otáčkách (1/min) | 100 při 5600 |
Největší točivý moment (Nm) při otáčkách (1/min) | 182 při 4000 |
Převodovka | s plynule měnitelným převodem, samočinná |
ROZMĚRY: | |
Vnější rozměry (délka/šířka/výška) (mm) | 4670/1830/1730 |
Rozvor (mm) | 2670 |
Zavazadlový prostor (l) | 508/1731 |
HMOTNOSTI: | |
Provozní/užitečná hmotnost (kg) | 1768/417 |
Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu (kg) | 1870/750 |
VÝKONY: | |
Největší rychlost (km/h) | 188 |
Zrychlení z 0 na 100 km/h za (s) | 12,2 |
Spotřeba paliva (kombinovaná) (l/100 km) |
8,1 |
Emise CO2 (g/km) | 183 |
CENA: | |
1 025 000 Kč (včetně DPH) |